KOHTI YHTENEVÄÄ LAATUAJATTELUA : Laadun kehittämishanke Herttuan Kuntoutuskeskuksessa
Hirvonen, Mirja (2014)
Hirvonen, Mirja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144297
Tiivistelmä
Herttuan Kuntoutuskeskus on yksi Itä-Suomen johtavista Kelan kustantamia ASLAK- ja Tules-kursseja tuottavista kuntoutuslaitoksista. Toiminnassa pyritään takaamaa asiakkaille laadukasta ja asiakkaan tarpeet huomioivaa kuntoutusta.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli käynnistää uudelleen laadunkehittämistyö ja osallistaa henkilöstöä laadunkehittämistyöhön. Tämän kehittämistyön toimeksianto tuli toimitusjohtajalta. Tavoitteena oli yhtenäistää laatuajattelua ja nähdä laatutyöskentely osana arjen työtä. Lisäksi tavoitteena on laadun jatkuva kehittäminen pitkällä aikavälillä ja tarkoituksena oli ottaa käyttöön ITE-arviointi ja vuosikello laadun apuvälineiksi.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena, jossa käytettiin Demingin ympyrän jatkuvan parantamisen mallia kehittämistyön jäsentäjänä. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin ITE-itsearviointilomakkeena perus 2003 -kyselylomaketta. ITE-itsearviointikyselyllä arvioitiin yrityksen laadunhallinnan tilaa henkilöstön näkökulmasta sekä tuotettiin tietoa tulevaisuuden kehittämishaasteista.
Tämän kehittämistyön aikana Herttuan Kuntoutuskeskuksen laatukäsikirja päivitettiin. Kehittämistyön aikana kuntoutuskeskuksen asiakasprosessit muokattiin vastaamaan nykyistä toimintaa sekä laadittiin työohjeet toiminnan yhdenmukaistamiseksi. Kehittämistyön avulla laadun kehittäminen pääsi uuteen alkuun ja laadunhallinnan johtamista ohjaa nyt käyttöön otettu vuosikello. Kehittämisvaiheen lopussa ITE-itsearviointikyselyn tulokset olivat positiivisia ja osoittivat, että kehitystä on tapahtunut ja kehittämisen suunta on ollut oikea. Tuloksista voidaan myös päätellä, että laadun oppimiseen ja kehittämiseen tarvitaan jatkossakin panostusta kilpailukykyisyyden takaamiseksi yhä kovenevassa kilpailussa.
Jatkossa olisi hyvä tutkia, miten laadunkehittämistyössä ja laadun juurruttamisessa on onnistuttu. Lisäksi olisi hyvä tutkia, miten sisäiset asiakkaat näkevät toistensa laatutyön.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli käynnistää uudelleen laadunkehittämistyö ja osallistaa henkilöstöä laadunkehittämistyöhön. Tämän kehittämistyön toimeksianto tuli toimitusjohtajalta. Tavoitteena oli yhtenäistää laatuajattelua ja nähdä laatutyöskentely osana arjen työtä. Lisäksi tavoitteena on laadun jatkuva kehittäminen pitkällä aikavälillä ja tarkoituksena oli ottaa käyttöön ITE-arviointi ja vuosikello laadun apuvälineiksi.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena, jossa käytettiin Demingin ympyrän jatkuvan parantamisen mallia kehittämistyön jäsentäjänä. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin ITE-itsearviointilomakkeena perus 2003 -kyselylomaketta. ITE-itsearviointikyselyllä arvioitiin yrityksen laadunhallinnan tilaa henkilöstön näkökulmasta sekä tuotettiin tietoa tulevaisuuden kehittämishaasteista.
Tämän kehittämistyön aikana Herttuan Kuntoutuskeskuksen laatukäsikirja päivitettiin. Kehittämistyön aikana kuntoutuskeskuksen asiakasprosessit muokattiin vastaamaan nykyistä toimintaa sekä laadittiin työohjeet toiminnan yhdenmukaistamiseksi. Kehittämistyön avulla laadun kehittäminen pääsi uuteen alkuun ja laadunhallinnan johtamista ohjaa nyt käyttöön otettu vuosikello. Kehittämisvaiheen lopussa ITE-itsearviointikyselyn tulokset olivat positiivisia ja osoittivat, että kehitystä on tapahtunut ja kehittämisen suunta on ollut oikea. Tuloksista voidaan myös päätellä, että laadun oppimiseen ja kehittämiseen tarvitaan jatkossakin panostusta kilpailukykyisyyden takaamiseksi yhä kovenevassa kilpailussa.
Jatkossa olisi hyvä tutkia, miten laadunkehittämistyössä ja laadun juurruttamisessa on onnistuttu. Lisäksi olisi hyvä tutkia, miten sisäiset asiakkaat näkevät toistensa laatutyön.