Verkkokaupan tulevaisuuden kehitysideat : case Konekesko Oy
Virtanen, Maija (2014)
Virtanen, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254886
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsitään tulevaisuuden kehitysehdotuksia tammikuussa 2014 julkaistulle Konekesko Webshopille. Kauppa myy varaosia neljään raskaskonetuotemerkkiin. Työ on toteutettu yhteistyössä Konekesko Oy:n kanssa, ja sen ohjaajana on toiminut verkkokauppias. Työn taustalla on Konekeskolla vuonna 2013 suoritettu työharjoittelu, jossa olen ollut mukana verkkosivu-uudistuksessa sekä osin verkkokaupan perustamisessa.
Kehitysideoita pohjustetaan benchmarkkaamalla kilpailijoita ja muita edelläkäyviä verkkokauppoja sekä haastattelemalla yrityksen asiantuntijoita, kuten verkkokauppiasta sekä kehitys- ja laatupäällikköä. Työssä pyritään hyödyntämään alan kirjallisuutta sekä artikkeleita perustelemaan ideoiden kannattavuutta teoreettiselta kannalta. Tarkoituksena on kehittää mahdollisimman käyttökelpoisia ideoita, joita Konekesko pystyy hyödyntämään verkkokaupan kehittämisessä tulevaisuudessa. Ideoinnista on jätetty ulkopuolelle teknisten rajoitusten tai budjetin miettiminen.
Työssä esitellään lyhyesti ensin Konekesko yrityksenä, B2C-verkkokauppa ja B2B-warestore, minkä jälkeen havaintoja ja haastatteluita tekemällä sekä tutkimalla perustellaan kehitysideat. Ne ovat hyvin käyttäjälähtöisiä, ja niillä tavoitellaan asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Asiakkaita pyritään sitouttamaan ja saamaan palaamaan kauppaan uudelleen ja entistä useammin. Työssä esille tulevat ideat ovat helposti toteutettavissa olevia sekä Konekeskon myyntiä tukevia kehitysehdotuksia. Niitä ovat muun muassa parannellut tuotelistaus- ja tuotesivut, asiakaspalvelu-chat ja sosiaalisen median hyödyntäminen. Kehitysideoita toteuttamalla saavutetaan yrityksen asettamat tavoitteet, kuten myynnin kasvattaminen sekä uusien asiakassuhteiden luominen ja heidän sitouttamisensa.
Kehitysideoita pohjustetaan benchmarkkaamalla kilpailijoita ja muita edelläkäyviä verkkokauppoja sekä haastattelemalla yrityksen asiantuntijoita, kuten verkkokauppiasta sekä kehitys- ja laatupäällikköä. Työssä pyritään hyödyntämään alan kirjallisuutta sekä artikkeleita perustelemaan ideoiden kannattavuutta teoreettiselta kannalta. Tarkoituksena on kehittää mahdollisimman käyttökelpoisia ideoita, joita Konekesko pystyy hyödyntämään verkkokaupan kehittämisessä tulevaisuudessa. Ideoinnista on jätetty ulkopuolelle teknisten rajoitusten tai budjetin miettiminen.
Työssä esitellään lyhyesti ensin Konekesko yrityksenä, B2C-verkkokauppa ja B2B-warestore, minkä jälkeen havaintoja ja haastatteluita tekemällä sekä tutkimalla perustellaan kehitysideat. Ne ovat hyvin käyttäjälähtöisiä, ja niillä tavoitellaan asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Asiakkaita pyritään sitouttamaan ja saamaan palaamaan kauppaan uudelleen ja entistä useammin. Työssä esille tulevat ideat ovat helposti toteutettavissa olevia sekä Konekeskon myyntiä tukevia kehitysehdotuksia. Niitä ovat muun muassa parannellut tuotelistaus- ja tuotesivut, asiakaspalvelu-chat ja sosiaalisen median hyödyntäminen. Kehitysideoita toteuttamalla saavutetaan yrityksen asettamat tavoitteet, kuten myynnin kasvattaminen sekä uusien asiakassuhteiden luominen ja heidän sitouttamisensa.