Animated low poly characters
Jolma, Valtteri (2014)
Jolma, Valtteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224554
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee peleissä käytettyjen animoitujen low poly-hahmojen luomisprosessia. Kyseessä ovat hyvin pieniresoluutioiset mallit, joita käytetään pääsääntöisesti mobiilipeleissä. Työn tarkoituksena on eritellä tärkeimmät tiedot, joita tarvitaan eri työvaiheissa.
Tarkemmassa tarkastelussa ovat hahmojen mallinnus, riggaus ja animointi. Varsinaisten tekniikoiden sijaan jokaisessa osa-alueessa perehdytään tietoihin, jotka ovat toimivien ja uskottavien hahmojen kannalta tärkeimpiä. Näiden aiheiden tutkiminen suoritettiin Blender mallinnusohjelmassa. Nämä tutkimukset perustuvat lähinnä kirjoittajan omaan kokemukseen alalta, sekä internetin wiki-tietokantoihin.
Opinnäytetyön projektina esitellään henkilökohtaista peliprojektia PC-alustalle. Tarkoituksena on luoda prototyyppi, jonka perusteella voidaan tutkia mahdollisuuksia jatkokehittelyyn. Projektissa käytetään useita työssä tutkittuja metodeja.
Lopputuloksena voidaan todeta, että low poly-hahmon tehokas optimointi ja visuaalinen tyyli ovat tärkeitä nykypäivän mobiilipeleissä niin laitteiston, kuin myös lopputuloksen kannalta. Pienetkin muutokset saattavat vaikuttaa yleiseen suorituskykyyn tai kuvan laatuun.
Tarkemmassa tarkastelussa ovat hahmojen mallinnus, riggaus ja animointi. Varsinaisten tekniikoiden sijaan jokaisessa osa-alueessa perehdytään tietoihin, jotka ovat toimivien ja uskottavien hahmojen kannalta tärkeimpiä. Näiden aiheiden tutkiminen suoritettiin Blender mallinnusohjelmassa. Nämä tutkimukset perustuvat lähinnä kirjoittajan omaan kokemukseen alalta, sekä internetin wiki-tietokantoihin.
Opinnäytetyön projektina esitellään henkilökohtaista peliprojektia PC-alustalle. Tarkoituksena on luoda prototyyppi, jonka perusteella voidaan tutkia mahdollisuuksia jatkokehittelyyn. Projektissa käytetään useita työssä tutkittuja metodeja.
Lopputuloksena voidaan todeta, että low poly-hahmon tehokas optimointi ja visuaalinen tyyli ovat tärkeitä nykypäivän mobiilipeleissä niin laitteiston, kuin myös lopputuloksen kannalta. Pienetkin muutokset saattavat vaikuttaa yleiseen suorituskykyyn tai kuvan laatuun.