Goodbye kuosisuunnittelu : Kuosibisneksen muutosaaltoja
Mähönen, Mirva (2014)
Mähönen, Mirva
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254946
Tiivistelmä
Onko kuosibisnes nykymuodossaan aikansa elänyt?
Opinnäytetyössä käsitellään kuosisuunnittelua ja kuosialaa kohtaavia muutoksia. Työ on suunnattu alan parissa työskenteleville ja muuten alasta kiinnostuneille. Työ pohjautuu kirjallisuudesta ja internetin tietolähteistä saataviin aineistoihin sekä tekijän omakohtaisiin havaintoihin alasta ja liiketoiminnan yleisistä ilmiöistä.
Työn keskeisimpinä havaintoina kuosialan muutoksista nousi esille sosiaalisen median luoma kuluttajan voiman kasvu, tuotekehityksen siirtyminen lähelle kuluttajaa, digitaalitulostustekniikan kehityksen moninaiset vaikutukset sekä palveluiden digitalisoituminen. Työssä käsitellään myös kovenevan kilpailun myötä liike-elämään levinnyttä arvoajattelua kuosien kannalta. Sosiaalinen media, digitalisoituminen ja digitaalitulostustekniikka ovat tuoneet uusia keinoja arvonluomiseen kuosibisneksessä. Arvoajattelu taas on johtanut yritysten verkostomaiseen toimintamalliin.
Työssä käsitellään myös muotoilijan muuttunutta roolia yritysmaailmassa ja pohditaan, mikä on muotoilijan rooli kuosialalla tulevaisuudessa. Maailma on monimutkaistunut ja se muuttuu jatkuvasti kovalla vauhdilla. Yritykset tarvitsevat muotoilua ja muotoiluajattelua ennakoidakseen tulevaisuutta ja kuluttajien muuttuvia tarpeita. Tämä määrittää osaltaan muotoilijoiden roolia yritysmaailmassa.
Kuosiala on suuressa murrosvaiheessa ja muuttuu radikaalisti lähitulevaisuudessa. Miten voimme varautua muutoksiin ja nähdä muutokset mahdollisuuksina uhkien sijaan? Miten muotoilijat voivat olla avuksi tässä muutoksessa? Tästä aiheesta tarvitaan keskustelua ja tämä työn pyrkii avaamaan sitä.
Opinnäytetyössä käsitellään kuosisuunnittelua ja kuosialaa kohtaavia muutoksia. Työ on suunnattu alan parissa työskenteleville ja muuten alasta kiinnostuneille. Työ pohjautuu kirjallisuudesta ja internetin tietolähteistä saataviin aineistoihin sekä tekijän omakohtaisiin havaintoihin alasta ja liiketoiminnan yleisistä ilmiöistä.
Työn keskeisimpinä havaintoina kuosialan muutoksista nousi esille sosiaalisen median luoma kuluttajan voiman kasvu, tuotekehityksen siirtyminen lähelle kuluttajaa, digitaalitulostustekniikan kehityksen moninaiset vaikutukset sekä palveluiden digitalisoituminen. Työssä käsitellään myös kovenevan kilpailun myötä liike-elämään levinnyttä arvoajattelua kuosien kannalta. Sosiaalinen media, digitalisoituminen ja digitaalitulostustekniikka ovat tuoneet uusia keinoja arvonluomiseen kuosibisneksessä. Arvoajattelu taas on johtanut yritysten verkostomaiseen toimintamalliin.
Työssä käsitellään myös muotoilijan muuttunutta roolia yritysmaailmassa ja pohditaan, mikä on muotoilijan rooli kuosialalla tulevaisuudessa. Maailma on monimutkaistunut ja se muuttuu jatkuvasti kovalla vauhdilla. Yritykset tarvitsevat muotoilua ja muotoiluajattelua ennakoidakseen tulevaisuutta ja kuluttajien muuttuvia tarpeita. Tämä määrittää osaltaan muotoilijoiden roolia yritysmaailmassa.
Kuosiala on suuressa murrosvaiheessa ja muuttuu radikaalisti lähitulevaisuudessa. Miten voimme varautua muutoksiin ja nähdä muutokset mahdollisuuksina uhkien sijaan? Miten muotoilijat voivat olla avuksi tässä muutoksessa? Tästä aiheesta tarvitaan keskustelua ja tämä työn pyrkii avaamaan sitä.