Jaettu asiantuntijuus ammatillisen opettajan substanssiosaamisen tukena
Tervanen, Hanna (2014)
Tervanen, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285186
Tiivistelmä
Ammatillisen opettajan asiantuntijuus on jatkuvasti haastettuna tiedon lisääntyessä ja muuttuessa. Peruspohdintoja on, kuinka ammatillinen opettaja kykenee ylläpitämään substanssiosaamistaan. Kehittämishankkeeni vastaa haasteeseen jaetun asiantuntijuuden kautta. Substanssiosaamista voivat olla jakamassa niin opiskelijat, opettajat kuin ulkopuoliset asiantuntijatkin. Jaettu osaaminen nostaa parhaillaan myös hiljaisen tiedon esiin, jota ei muuten voitaisi sanoittaa.
Sekä yhteistoiminnallinen oppiminen että opettaminen mahdollistavat asiantuntijuuden jakamisen. Lähtökohtana on vuorovaikutteisuus, jonka pohjana on luottamus ja toisen hyväksyminen. Yhteistoiminta opetustyössä sysää behavioristisen mallin sivuun ja tarjoilee tilalle sosio-konstruktivistisen oppimiskäsityksen, jossa oppiminen nähdään aktiivisena ja yhteisenä tiedon rakentamisen prosessina, kuten tutkiva oppiminen, PBL jne. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa jaettua asiantuntijuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi atto-aineissa (sanoista: ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat). Tällainen toimintatapa hyödyttää erilaisia oppijoita ja antaa motivaatiota sekä ymmärrystä atto-aineiden tarpeellisuudesta, kun ne liitetään luonnolliseksi osaksi ammatillisia opintoja. Samaan temaattiseen kokonaisuuteen liittyvät aihealueet on helppo niputtaa yhteen.
Yhteisopettajuus tarvitsee toteutuakseen myös koko organisaation läpäisevän valmistelu- ja suunnittelutyön. Jos organisaatio ei kuitenkaan tue yhteisopettajuutta, saattaa yhteistyö ammatillisten opettajien välillä lähteä liikkeelle opettajien omasta tahdosta ja motivaatiosta. Opettajien yhteistyö perustuu usein samanhenkisyyteen tai yhteiseen arvopohjaan sekä siihen, että ollaan luonnollisesti muutenkin tekemisissä toistensa kanssa. Haasteita yhteisopettajuudelle luovat resurssipula sekä aikataululliset ongelmat. Rahoitusta ei tahdo löytyä kahden opettajan yhtäaikaiseen toimimiseen.
Toteutin sähköpostikyselyn Keski-pohjanmaan Ammattioppilaitoksen opettajille. Vastanneilla opettajilla on jonkin verran kokemusta yhteisopettajuudesta. Omaa substanssiosaamista ei kuitenkaan olla herkästi jakamassa ja siksi jaettu asiantuntijuus painottuu didaktisiin seikkoihin. Asiantuntijuuden jakamista kaivataan ja ollaan valmiita tarjoamaan esimerkiksi teknisten välineiden tai hyväksi havaittujen opetusmetodien käyttössä sekä vaikeiden tilanteiden ratkaisemisessa.
Sekä yhteistoiminnallinen oppiminen että opettaminen mahdollistavat asiantuntijuuden jakamisen. Lähtökohtana on vuorovaikutteisuus, jonka pohjana on luottamus ja toisen hyväksyminen. Yhteistoiminta opetustyössä sysää behavioristisen mallin sivuun ja tarjoilee tilalle sosio-konstruktivistisen oppimiskäsityksen, jossa oppiminen nähdään aktiivisena ja yhteisenä tiedon rakentamisen prosessina, kuten tutkiva oppiminen, PBL jne. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa jaettua asiantuntijuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi atto-aineissa (sanoista: ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat). Tällainen toimintatapa hyödyttää erilaisia oppijoita ja antaa motivaatiota sekä ymmärrystä atto-aineiden tarpeellisuudesta, kun ne liitetään luonnolliseksi osaksi ammatillisia opintoja. Samaan temaattiseen kokonaisuuteen liittyvät aihealueet on helppo niputtaa yhteen.
Yhteisopettajuus tarvitsee toteutuakseen myös koko organisaation läpäisevän valmistelu- ja suunnittelutyön. Jos organisaatio ei kuitenkaan tue yhteisopettajuutta, saattaa yhteistyö ammatillisten opettajien välillä lähteä liikkeelle opettajien omasta tahdosta ja motivaatiosta. Opettajien yhteistyö perustuu usein samanhenkisyyteen tai yhteiseen arvopohjaan sekä siihen, että ollaan luonnollisesti muutenkin tekemisissä toistensa kanssa. Haasteita yhteisopettajuudelle luovat resurssipula sekä aikataululliset ongelmat. Rahoitusta ei tahdo löytyä kahden opettajan yhtäaikaiseen toimimiseen.
Toteutin sähköpostikyselyn Keski-pohjanmaan Ammattioppilaitoksen opettajille. Vastanneilla opettajilla on jonkin verran kokemusta yhteisopettajuudesta. Omaa substanssiosaamista ei kuitenkaan olla herkästi jakamassa ja siksi jaettu asiantuntijuus painottuu didaktisiin seikkoihin. Asiantuntijuuden jakamista kaivataan ja ollaan valmiita tarjoamaan esimerkiksi teknisten välineiden tai hyväksi havaittujen opetusmetodien käyttössä sekä vaikeiden tilanteiden ratkaisemisessa.