För att förstå sig själv och andra : Skapande verksamhet som metod för att främja utvecklingen av barns emotionella och sociala färdigheter
Lindén, Ida (2014)
Lindén, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055737
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten hyvinvoinnista on viime vuosikymmenien aikana tullut paljon puhuttu aihe, sekä ammattilaisten keskuudessa että yhteiskunnassa. Huoli kasvavan sukupolven psyykkisestä pahoinvoinnista on nostanut esille käsitteitä, kuten itsetunto ja empatia. Tunne- ja sosiaalisten taitojen merkitys sekä yksilölle että yhteiskunnalle on myös saanut enemmän ja enemmän huomiota ympäri maailman. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin, miten luova toiminta, ennaltaehkäisevästä näkökulmasta, edistää lasten tunne- ja sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Omien tunteiden ja tunneilmaisun tiedostaminen, ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat lähtökohtana muiden tunteiden tunnistamiselle ja ymmärtämiselle, mikä vuorostaan luo perustan yhdelle tärkeimmistä tunne- ja sosiaalisista taidoista, eli empatiakyvyn kehittymiselle. Luovassa toiminnassa on käytännössä lähes aina kyse tunteiden käyttöön ottamisesta ja tekemisen kautta oppimisesta. Luovan toiminnan kautta lapset voivat purkaa aggressioitaan, ilmaista pelkojaan ja vaikeita tunteitaan, samaan aikaan kun he voivat tuntea luomisen iloa sekä antaa tilaa mielikuvitukselleen ja unelmilleen. Luova toiminta voi käsittää mm. kuvataiteeseen, draamaan, tarinankerrontaan, musiikkiin, käsityöhön liittyviä menetelmiä. Tärkeintä ei ole menetelmien valinta, vaan niiden yhteinen tarkoitus antaa lapsille mahdollisuus kehittää ilmaisullinen, tunnetietoinen elämä ja saada edellytyksiä hyville tunne- ja sosiaalisille taidoille.
Opinnäytetyö koostuu menetelmäoppaasta ja raporttiosuudesta. Menetelmäoppaan tarkoituksena on inspiroida ja antaa konkreettisia menetelmiä ja ideoita luovan toiminnan käyttämiseen lasten tunnetaitojen kehityksen edistämisessä. Opas on tarkoitettu lasten iltapäiväkerhon ohjaajille ja sisältää opastusta ja neuvoja toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen ja käsittelee ohjaajan roolia sekä ryhmähengen merkitystä luovien prosessien kannalta. Menetelmäoppaan tukena toimii opinnäytetyön raporttiosuus, jossa käsitellään aiheeseen liittyvää teoriaa sekä kuvaillaan menetelmäoppaan luomisprosessia. Teoriaosuus käsittelee tunnetaitojen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta, itsetunnon merkitystä empatiakyvyn kehittymisessä, tunnepohjaista viestintää ja yhteyttä luovuuden mielikuvituksen ja tunnetaitojen välillä.
Omien tunteiden ja tunneilmaisun tiedostaminen, ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat lähtökohtana muiden tunteiden tunnistamiselle ja ymmärtämiselle, mikä vuorostaan luo perustan yhdelle tärkeimmistä tunne- ja sosiaalisista taidoista, eli empatiakyvyn kehittymiselle. Luovassa toiminnassa on käytännössä lähes aina kyse tunteiden käyttöön ottamisesta ja tekemisen kautta oppimisesta. Luovan toiminnan kautta lapset voivat purkaa aggressioitaan, ilmaista pelkojaan ja vaikeita tunteitaan, samaan aikaan kun he voivat tuntea luomisen iloa sekä antaa tilaa mielikuvitukselleen ja unelmilleen. Luova toiminta voi käsittää mm. kuvataiteeseen, draamaan, tarinankerrontaan, musiikkiin, käsityöhön liittyviä menetelmiä. Tärkeintä ei ole menetelmien valinta, vaan niiden yhteinen tarkoitus antaa lapsille mahdollisuus kehittää ilmaisullinen, tunnetietoinen elämä ja saada edellytyksiä hyville tunne- ja sosiaalisille taidoille.
Opinnäytetyö koostuu menetelmäoppaasta ja raporttiosuudesta. Menetelmäoppaan tarkoituksena on inspiroida ja antaa konkreettisia menetelmiä ja ideoita luovan toiminnan käyttämiseen lasten tunnetaitojen kehityksen edistämisessä. Opas on tarkoitettu lasten iltapäiväkerhon ohjaajille ja sisältää opastusta ja neuvoja toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen ja käsittelee ohjaajan roolia sekä ryhmähengen merkitystä luovien prosessien kannalta. Menetelmäoppaan tukena toimii opinnäytetyön raporttiosuus, jossa käsitellään aiheeseen liittyvää teoriaa sekä kuvaillaan menetelmäoppaan luomisprosessia. Teoriaosuus käsittelee tunnetaitojen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta, itsetunnon merkitystä empatiakyvyn kehittymisessä, tunnepohjaista viestintää ja yhteyttä luovuuden mielikuvituksen ja tunnetaitojen välillä.