Apteekin asiakkaiden kokemuksia eReseptistä
Eskola, Taina (2014)
Eskola, Taina
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055901
Tiivistelmä
Lääkäri laatii ja allekirjoittaa sähköisen lääkemääräyksen sähköisesti. eResepti tallennetaan säh-köiseen tietokantaan, jota kutsutaan reseptikeskukseksi. Kela on reseptikeskuksen rekisterinpitä-jä. Reseptikeskuksessa ovat kaikki sähköiset reseptit ja reseptikeskuksen tietojen avulla lääkkei-den toimittaminen potilaalle onnistuu mistä apteekista vain.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla Oulaisten ja Sallan apteekkien eReseptiasiakkaiden ko-kemuksia eReseptistä. Tutkimuksen tilaajina toimivat Oulaisten ja Sallan apteekit. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää positiivisia kokemuksia, jotka eResepti on tuonut mukanaan, sekä mahdolli-sia eReseptin ongelmakohtia, joita voitaisiin jatkossa kehittää. Myös tutkimuksen tilaajat saivat arvokasta tietoa asiakkaiden kokemuksista ja kehittämisideoita asiakaspalveluunsa eReseptiin liittyen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruu tapahtui kyselylomakkeilla avoimien ky-symysten kautta. Kyselylomakkeessa oli yhteensä seitsemän avointa kysymystä. Taustatietoina kysyttiin myös vastanneiden ikä ja sukupuoli. Apteekin henkilökunta jakoi kyselylomakkeet eReseptiasiakkaille. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkailla oli positiivisia ja negatiivisia kokemuksia eReseptistä, sekä kehitystoiveita apteekille eReseptin suh teen. Positiiviset asiat koskivat reseptin uusimista ja apteekissa asiointia. Negatiivisina asioina esiin nousivat mm. informaation puute eReseptistä ja palvelun hitaus terveyskeskuksissa. Kehittämisehdotukset liittyivät reseptin uusimiseen ja toivottiin myös yhteenvetoa lääkehoidosta ja reseptien voimassaoloajoista.
Tutkimukset tilaajat voivat halutessaan hyödyntää tuloksia asiakaspalvelussaaan. Itse tulevana terveydenhuollon ammattilaisena opin myös paljon eReseptistä, sekä ymmärtämään siihen liitty-viä asioita asiakkaan näkökulmasta.
Asiasanat: eResepti, reseptilääke, apteekki
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla Oulaisten ja Sallan apteekkien eReseptiasiakkaiden ko-kemuksia eReseptistä. Tutkimuksen tilaajina toimivat Oulaisten ja Sallan apteekit. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää positiivisia kokemuksia, jotka eResepti on tuonut mukanaan, sekä mahdolli-sia eReseptin ongelmakohtia, joita voitaisiin jatkossa kehittää. Myös tutkimuksen tilaajat saivat arvokasta tietoa asiakkaiden kokemuksista ja kehittämisideoita asiakaspalveluunsa eReseptiin liittyen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruu tapahtui kyselylomakkeilla avoimien ky-symysten kautta. Kyselylomakkeessa oli yhteensä seitsemän avointa kysymystä. Taustatietoina kysyttiin myös vastanneiden ikä ja sukupuoli. Apteekin henkilökunta jakoi kyselylomakkeet eReseptiasiakkaille. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkailla oli positiivisia ja negatiivisia kokemuksia eReseptistä, sekä kehitystoiveita apteekille eReseptin suh teen. Positiiviset asiat koskivat reseptin uusimista ja apteekissa asiointia. Negatiivisina asioina esiin nousivat mm. informaation puute eReseptistä ja palvelun hitaus terveyskeskuksissa. Kehittämisehdotukset liittyivät reseptin uusimiseen ja toivottiin myös yhteenvetoa lääkehoidosta ja reseptien voimassaoloajoista.
Tutkimukset tilaajat voivat halutessaan hyödyntää tuloksia asiakaspalvelussaaan. Itse tulevana terveydenhuollon ammattilaisena opin myös paljon eReseptistä, sekä ymmärtämään siihen liitty-viä asioita asiakkaan näkökulmasta.
Asiasanat: eResepti, reseptilääke, apteekki