Diabeetikkolapsi alakoulussa : - opettajien rooli ja tiedontarve
Ahlqvist, Noora; Heikkinen, Anniina; Melanen, Krista (2014)
Ahlqvist, Noora
Heikkinen, Anniina
Melanen, Krista
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opettajien tiedon määrää ja tarvetta alakouluikäisen lapsen diabeteksesta. Tutkimusongelmia olivat: Kuinka paljon opettajat tietävät ja tarvitsevat tietoa tyypin 1 diabeteksesta? Minkälaista on yhteistyö opettajan ja terveydenhoitajan välillä? Olisiko
tyypin 1 diabetesta käsittelevälle oppaalle tarvetta Myllymäen koulussa? On tärkeää, että opettajat tietävät miten toimia diabeteksen aiheuttamissa vaaratilanteissa sekä ymmärtävät sairauden vakavuuden ja moniulotteisuuden.
Suomalaisia tutkimuksia opettajien tiedontarpeesta tyypin 1 diabetekseen liittyen ei löytynyt, joten tiedontarvetta selvitettiin kyselyllä. Yhteistyökumppanina toimi Hämeenlinnan Myllymäen koulu. Aineistona käytettiin
muun muassa Sosiaali- ja terveysministeriön selvitystä Toimintamalli diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta, jonka tarkoituksena on selventää vastuujakoja diabeetikkolapsen kohdalla.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajilla on melko hyvin tietoa tyypin 1 diabeteksesta. He tietävät esimerkiksi, miten toimia lapsen käytöksen muuttuessa tai lapsen mennessä tajuttomaksi. Lisätietoa he tarvitsevat muun muassa insuliinishokista ja korkean verensokerin haitoista. Yhteistyö
opettajien ja terveydenhoitajan välillä koettiin toimivaksi ja avoimeksi. Opettajat saavat riittävästi tukea ja tietoa terveydenhoitajalta liittyen tyypin 1 diabetekseen. Diabeetikkolapsen koulupäivän aikainen hoito Myllymäen
koululla vastaa Sosiaali- ja terveysministeriön selvitystä. Koulupäivän aikana kouluohjaajat ovat diabeetikkolapsen hoidosta vastuussa, vaikka päävastuu on lapsen vanhemmilla. Opettajat toimivat ammatillisten rajojensa puitteissa eivätkä osallistu diabeetikkolapsen lääkehoitoon.
Terveydenhoitotyön kehittämistehtävässä on tarkoitus tehdä opas, joka vastaa opettajien tiedontarpeeseen. Tutkimuksessa selvisi, että tällaiselle oppaalle olisi tarvetta.
tyypin 1 diabetesta käsittelevälle oppaalle tarvetta Myllymäen koulussa? On tärkeää, että opettajat tietävät miten toimia diabeteksen aiheuttamissa vaaratilanteissa sekä ymmärtävät sairauden vakavuuden ja moniulotteisuuden.
Suomalaisia tutkimuksia opettajien tiedontarpeesta tyypin 1 diabetekseen liittyen ei löytynyt, joten tiedontarvetta selvitettiin kyselyllä. Yhteistyökumppanina toimi Hämeenlinnan Myllymäen koulu. Aineistona käytettiin
muun muassa Sosiaali- ja terveysministeriön selvitystä Toimintamalli diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta, jonka tarkoituksena on selventää vastuujakoja diabeetikkolapsen kohdalla.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajilla on melko hyvin tietoa tyypin 1 diabeteksesta. He tietävät esimerkiksi, miten toimia lapsen käytöksen muuttuessa tai lapsen mennessä tajuttomaksi. Lisätietoa he tarvitsevat muun muassa insuliinishokista ja korkean verensokerin haitoista. Yhteistyö
opettajien ja terveydenhoitajan välillä koettiin toimivaksi ja avoimeksi. Opettajat saavat riittävästi tukea ja tietoa terveydenhoitajalta liittyen tyypin 1 diabetekseen. Diabeetikkolapsen koulupäivän aikainen hoito Myllymäen
koululla vastaa Sosiaali- ja terveysministeriön selvitystä. Koulupäivän aikana kouluohjaajat ovat diabeetikkolapsen hoidosta vastuussa, vaikka päävastuu on lapsen vanhemmilla. Opettajat toimivat ammatillisten rajojensa puitteissa eivätkä osallistu diabeetikkolapsen lääkehoitoon.
Terveydenhoitotyön kehittämistehtävässä on tarkoitus tehdä opas, joka vastaa opettajien tiedontarpeeseen. Tutkimuksessa selvisi, että tällaiselle oppaalle olisi tarvetta.