Markkinointiviestintäsuunnitelma Joensuun Tanssiopistoyhdistys Ry:lle
Aaltola, Annukka (2014)
Aaltola, Annukka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen Joensuun Tanssiopistoyhdistys Ry:lle. Joensuun Tanssiopistoyhdistys on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tarjoaa tanssin perusopetusta Joensuussa. Yhdistys aloitti toimintansa kesällä 2012, kun jo 25 vuotta toiminut Pohjois-Karjalan Tanssiopisto ja Pohjois-Karjalan Nuorisoseurojen Liitto Ry:n balettikoulu yhdistyivät.
Toimeksianto aloitettiin muokkaamalla markkinointiviestintäsuunnitelman sisältö vastaamaan Joensuun Tanssiopistoyhdistyksen tarpeita. Tavoitteena oli löytää mahdollisimman kustannustehokkaita kanavia yhdistyksen markkinointiin ja kehitysehdotuksia haasteelliseksi koettuun sisäiseen viestintään. Lisäksi etsittiin keinoja, joilla yhdistyksen brändiä ja imagoa päästään kehittämään haluttuun suuntaan.
Kehitysehdotukset pyrittiin pitämään käytännöllisinä ja yhdistykselle helposti toteutettavina. Koska kyseessä on voittoa tavoittelematon yhdistys, piti myös kehitysehdotusten olla yhdistyksen markkinointibudjettiin sopivia. Tämä asetti omat haasteensa markkinointiviestinnän suunnittelulle. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen kirjallista ja digitaalista teoriatietoa. Työ koostuu teoriapohjasta ja empiirisistä havainnoista.
Toimeksianto aloitettiin muokkaamalla markkinointiviestintäsuunnitelman sisältö vastaamaan Joensuun Tanssiopistoyhdistyksen tarpeita. Tavoitteena oli löytää mahdollisimman kustannustehokkaita kanavia yhdistyksen markkinointiin ja kehitysehdotuksia haasteelliseksi koettuun sisäiseen viestintään. Lisäksi etsittiin keinoja, joilla yhdistyksen brändiä ja imagoa päästään kehittämään haluttuun suuntaan.
Kehitysehdotukset pyrittiin pitämään käytännöllisinä ja yhdistykselle helposti toteutettavina. Koska kyseessä on voittoa tavoittelematon yhdistys, piti myös kehitysehdotusten olla yhdistyksen markkinointibudjettiin sopivia. Tämä asetti omat haasteensa markkinointiviestinnän suunnittelulle. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen kirjallista ja digitaalista teoriatietoa. Työ koostuu teoriapohjasta ja empiirisistä havainnoista.