KULUTTAJANEUVONTATOIMINTA KUOPIOSSA
Kojo, Antti (2009)
Kojo, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mitä kuluttajaneuvonnalla tarkoitetaan, mitkä ovat kuluttajan lain hänelle suomat
oikeudet ja toisaalta velvollisuudet.
Opinnäytetyön tarkoitus on olla oppaana tuleville kunnallisessa kuluttajaneuvonnassa työskenteleville sekä antaa tulevalle
työntekijälle perustiedot toimenkuvasta.
Opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty työharjoittelun aikana vastattuja sähköpostikysymyksiä, joita kuluttajaneuvoja
on ohjannut työharjoittelijalle.
Käytännössä tämä on tapahtunut siten, että kuluttajaneuvoja on osoittanut mitkä sähköpostit kuuluu kirjoittajalle ja
sanonut suurin piirtein mitä seikkoja vastauksessa tulee olla. Lisäksi hän on tarkistanut tuotoksen ennen vastauksen
lähettämistä ja joko antanut luvan lähettää tai ei antanut lupaa lähettää annetussa muodossa.
Työn tuloksena valmistui opas joka selventää kuluttajaan ja kuluttajakauppaan sisältyviä käsitteitä. Työtä voidaan pitää
onnistuneena silloin jos uusi työntekijä oppii siitä perusteet tulevaan työhönsä.
oikeudet ja toisaalta velvollisuudet.
Opinnäytetyön tarkoitus on olla oppaana tuleville kunnallisessa kuluttajaneuvonnassa työskenteleville sekä antaa tulevalle
työntekijälle perustiedot toimenkuvasta.
Opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty työharjoittelun aikana vastattuja sähköpostikysymyksiä, joita kuluttajaneuvoja
on ohjannut työharjoittelijalle.
Käytännössä tämä on tapahtunut siten, että kuluttajaneuvoja on osoittanut mitkä sähköpostit kuuluu kirjoittajalle ja
sanonut suurin piirtein mitä seikkoja vastauksessa tulee olla. Lisäksi hän on tarkistanut tuotoksen ennen vastauksen
lähettämistä ja joko antanut luvan lähettää tai ei antanut lupaa lähettää annetussa muodossa.
Työn tuloksena valmistui opas joka selventää kuluttajaan ja kuluttajakauppaan sisältyviä käsitteitä. Työtä voidaan pitää
onnistuneena silloin jos uusi työntekijä oppii siitä perusteet tulevaan työhönsä.