Uuden tuotteen hinnoitteleminen
Nummelin, Joni (2008)
Nummelin, Joni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809293331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809293331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hinnoitella uusi tuote. Tarkoituksena oli tutkia erilaisia hinnoittelumenetelmiä ja valita niistä sopivin tapa hinnoitella kyseinen tuote. Työssä esitellyn hinnoitteluehdotuksen on tarkoitus toimia toimeksiantajayrityksen hinnoittelupäätöksen tukena. Työssä esiteltyä menetelmää on tarkoitus jatkossa hyödyntää toisen uuden saman tuoteperheen jäsenen hinnoittelussa. Työssä käsiteltiin teoriaa kustannuslaskennan ja hinnoittelun käsitteistä, erilaisista kustannuslaskenta- ja hinnoittelumenetelmistä, ja pääoman sitoutumisesta tuotteeseen. Tutkimuksessa tehtiin tuotekohtainen kustannuslaskenta tuotteelle, jonka jälkeen hinnoiteltiin tuote myyntiä ja vuokrausta varten tutkimuksessa esitetyllä sopivimmalla tavalla. Työssä laskettiin mikä olisi minimihinta, joka tuotteesta tulisi saada, jotta yritys saisi tuotteen kustannukset katetuksi. Tutkimuksessa tuli esille, että vaikka hinnoittelumenetelmät ovat uudistuneet ja nykytrendinä on hinnoitella tuotteita enemmän markkinalähtöisesti kuin kustannusperusteisesti, niin tutkittavana olevaan tuotteeseen soveltui parhaiten kustannusperusteinen menetelmä. Kustannusperusteisen hinta osui lähelle hintaa, jonka asiakkaat ovat valmiita tuotteesta maksamaan.