Kestävä toimitusketju
Nybäck, Frans (2014)
Nybäck, Frans
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137517
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on koota eri lähteitä käyttäen teoreettinen viitekehys kestävän toimitusketjun periaatteille. Lisäksi tarkoituksena on osoittaa tosiasialliset toimitusketjun vaikutukset ympäristölle sekä kartoittaa siihen liittyvät liiketoiminnalliset uhat sekä mahdollisuudet. Teorian premissinä on, että yrityksen kannattavuus ja ympäristötietoisuus eivät poissulje toisiaan. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin kansainvälisiä kirjajulkaisuja sekä lukuisia internetlähteinä olleita tutkimuksia sekä artikkeleita.
Työn teoriaosuus jakautuu kahteen osa-alueeseen. Ensimmäisessä osassa käydään läpi nykyisiä ympäristökeskustelun lähtökohtia ja kirjallisuuslähteitä käyttäen haetaan ymmärrystä logistiikan tutkimuksen nykytilasta. Pyrkimyksenä oli tämän myötä määrittää mitä termi vihreä logistiikka tulee sisältää, jotta voidaan käsittää kestävän toimitusketjun periaatteet sekä eri osa-alueiden vuorovaikutussuhteita toimitusketjun ympäristökuormaan.
Teorian toinen osa keskittyy siihen kuinka tätä nykyisin tiedossa olevaa tutkimustietoa voidaan käyttää liiketoimintastrategiaa muodostettaessa. Liiketoimintastrategian ja ympäristöstrategian integroiminen on ensisijaisen tärkeää määritettäessä niitä kilpailuvaltteja, joita oikeanlaisesta toiminnasta voidaan saavuttaa. Tämän vuoksi työssä esitellään teoreettinen iteratiivinen integroitu ympäristöstrategiamalli.
Työn tutkimusosassa haastateltiin erilaisia lähtökohtia edustavia yritysedustajia. Tuotantoyritysten sekä alihankkijoiden roolit ja vastuut muuttuvat liiketoiminta alasta riippuen. Yrityksillä näyttää olevan tietoisuutta omasta toiminnastaan sekä asetettuja tavoitteita. Näihin tavoitteisiin vaikuttavat yritysten ydintoiminnan lisäksi heidän sijoittumisensa toimitusketjussa. Suuret kansainväliset asiakkaat kykenevät sopimuksilla vaikuttamaan merkittävästi esimerkiksi tuotanto- ja alihankintayritysten vihreisiin tavoitteisiin.
Merkittävänä johtopäätöksenä todettiin, että toimitusketjun läpinäkyvyydessä sekä informaation kulussa on merkittäviä puutteita. Hyvin kulkeva informaatio mahdollistaa prosessioptimoinnin sekä ympäristötavoitteiden oikeanlaisen kohdistamisen.
Työn teoriaosuus jakautuu kahteen osa-alueeseen. Ensimmäisessä osassa käydään läpi nykyisiä ympäristökeskustelun lähtökohtia ja kirjallisuuslähteitä käyttäen haetaan ymmärrystä logistiikan tutkimuksen nykytilasta. Pyrkimyksenä oli tämän myötä määrittää mitä termi vihreä logistiikka tulee sisältää, jotta voidaan käsittää kestävän toimitusketjun periaatteet sekä eri osa-alueiden vuorovaikutussuhteita toimitusketjun ympäristökuormaan.
Teorian toinen osa keskittyy siihen kuinka tätä nykyisin tiedossa olevaa tutkimustietoa voidaan käyttää liiketoimintastrategiaa muodostettaessa. Liiketoimintastrategian ja ympäristöstrategian integroiminen on ensisijaisen tärkeää määritettäessä niitä kilpailuvaltteja, joita oikeanlaisesta toiminnasta voidaan saavuttaa. Tämän vuoksi työssä esitellään teoreettinen iteratiivinen integroitu ympäristöstrategiamalli.
Työn tutkimusosassa haastateltiin erilaisia lähtökohtia edustavia yritysedustajia. Tuotantoyritysten sekä alihankkijoiden roolit ja vastuut muuttuvat liiketoiminta alasta riippuen. Yrityksillä näyttää olevan tietoisuutta omasta toiminnastaan sekä asetettuja tavoitteita. Näihin tavoitteisiin vaikuttavat yritysten ydintoiminnan lisäksi heidän sijoittumisensa toimitusketjussa. Suuret kansainväliset asiakkaat kykenevät sopimuksilla vaikuttamaan merkittävästi esimerkiksi tuotanto- ja alihankintayritysten vihreisiin tavoitteisiin.
Merkittävänä johtopäätöksenä todettiin, että toimitusketjun läpinäkyvyydessä sekä informaation kulussa on merkittäviä puutteita. Hyvin kulkeva informaatio mahdollistaa prosessioptimoinnin sekä ympäristötavoitteiden oikeanlaisen kohdistamisen.