Katutaideyritys kuluttajamarkkinoille : Omanimi Productions Oy:n palvelun kehittämistä tukeva esiselvitys
Kainulainen, Taneli (2014)
Kainulainen, Taneli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147882
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on esiselvitys, jonka tavoitteena oli löytää palvelun lähestyttävyyteen liittyviä käytännön keinoja, joilla katutaiteen tekniikoilla kuvataidetta toteuttava Omanimi Productions Oy voisi laajentaa toimintaansa kuluttajamarkkinoille. Yrityksen toiminta painottuu yrityksille myytäviin palveluihin. Nämä ovat palveluita, joissa Omanimi suunnittelee ja toteuttaa suuria taideteoskokonaisuuksia suoraan asiakasyritysten seinäpintoihin. Taiteen hankkiminen suoraan kodin seinäpintoihin on asiakkaalle suuri harppaus, joten palvelun lähestyttävyyteen liittyvä esiselvitys on yritykselle tarpeellinen.
Opinnäytetyö on muodoltaan tapaustutkimus, jonka toteutuksessa on käytetty useita eri tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin blueprinting- ja benchmarking-menetelmillä, sekä potentiaalisten asiakkaiden puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Omanimen kanssa toteutettiin myös pilottikokeilun yksityishenkilöille toteutettavasta palvelusta.
Työn tuloksissa havaitaan, että palvelun Internet-sivun oikeanlainen muotoilu on erittäin tärkeää palvelun lähestyttävyyden kannalta. Sivustolla pitää olla tarpeeksi tietoa teosten toteutuksesta, jotta kuluttajat uskaltavat ottaa yritykseen yhteyttä. Benchmarking-vaiheessa käsitellään kilpailijoita lähestyttävyyden näkökulmasta ja huomataan, että vertaisanalyysin tulokset korreloivat niin haastatteluiden, kuin pilottivaiheen tulosten kanssa. Kaikki aineisto kasattiin tekijöiksi, joita Omanimen kannattaa ottaa huomioon siirtyessään yksityishenkilöistä koostuville markkinoille. Omanimi Productions Oy ottaa esiselvityksen tulokset huomioon uutta palvelua muotoiltaessa.
Opinnäytetyö on muodoltaan tapaustutkimus, jonka toteutuksessa on käytetty useita eri tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin blueprinting- ja benchmarking-menetelmillä, sekä potentiaalisten asiakkaiden puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Omanimen kanssa toteutettiin myös pilottikokeilun yksityishenkilöille toteutettavasta palvelusta.
Työn tuloksissa havaitaan, että palvelun Internet-sivun oikeanlainen muotoilu on erittäin tärkeää palvelun lähestyttävyyden kannalta. Sivustolla pitää olla tarpeeksi tietoa teosten toteutuksesta, jotta kuluttajat uskaltavat ottaa yritykseen yhteyttä. Benchmarking-vaiheessa käsitellään kilpailijoita lähestyttävyyden näkökulmasta ja huomataan, että vertaisanalyysin tulokset korreloivat niin haastatteluiden, kuin pilottivaiheen tulosten kanssa. Kaikki aineisto kasattiin tekijöiksi, joita Omanimen kannattaa ottaa huomioon siirtyessään yksityishenkilöistä koostuville markkinoille. Omanimi Productions Oy ottaa esiselvityksen tulokset huomioon uutta palvelua muotoiltaessa.