Lukion 3. vuoden opiskelijoiden seksuaalitietämystä tukeva opetustuokio
Repo, Kimmo; Helander, Suvi (2014)
Repo, Kimmo
Helander, Suvi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137487
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lukion kolmannen vuoden opiskelijoiden seksuaalitietämystä. Tavoitteena oli tuottaa seksuaalitietämyksen tueksi opetustuokio. Opetustuokiosta kerättiin palautetta, jonka avulla oli tarkoituksena arvioida voisiko nykyistä opetusmuotoa kehittää opiskelijoita palvelevammaksi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lappeenrannan Lyseon lukion 3. vuoden opiskelijoille Lyseon lukion tiloissa. Opetustuokio haluttiin toteuttaa opiskelijalähtöisesti eli osallistuvat opiskelijat saivat itse päättää käsiteltävät seksuaalisuuden aihealueet. Toteutus suunniteltiin tapahtuvan rennosti ja tasa-arvoisesti. Opetustuokiosta haluttiin poistaa tekijät, jotka voisivat nostaa kynnystä lukiolaisten osallistumiselle. Opetustuokioon osallistui vapaaehtoisesti 10 täysi-ikäistä opiskelijaa. Aiheina käsiteltiin sukupuolitaudit sekä Lappeenrannan alueen seksuaalipalvelut.
Opinnäytetyöraportti koostuu teoriatiedosta ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön teoriatieto etsittiin uusimmista löydettävistä lähteistä. Internet-lähteitä käytettiin runsaasti, koska ne tarjoavat uusinta ja ajantasaisinta tietoa käsitellyistä aihealueista. Opinnäytetyöprosessin arviointi koostui opinnäytetyön tekijöiden näkökulmasta huomioiden opetustuokioon osallistuneiden opiskelijoiden antama palaute itse toiminnallisesta osuudesta.
Opinnäytetyöprosessin vaiheita ja opetustuokion toteutustapaa voidaan käyttää tulevaisuudessa apuna, kun vastaavanlaisia opetustilanteita suunnitellaan ja toteutetaan. Opinnäytetyö tarjoaa keinoja, kuinka toteuttaa toimiva opetustuokio opiskelijalähtöisesti.
Jatkossa voisi tutkia nykyisen seksuaaliopetuksen laatua.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lappeenrannan Lyseon lukion 3. vuoden opiskelijoille Lyseon lukion tiloissa. Opetustuokio haluttiin toteuttaa opiskelijalähtöisesti eli osallistuvat opiskelijat saivat itse päättää käsiteltävät seksuaalisuuden aihealueet. Toteutus suunniteltiin tapahtuvan rennosti ja tasa-arvoisesti. Opetustuokiosta haluttiin poistaa tekijät, jotka voisivat nostaa kynnystä lukiolaisten osallistumiselle. Opetustuokioon osallistui vapaaehtoisesti 10 täysi-ikäistä opiskelijaa. Aiheina käsiteltiin sukupuolitaudit sekä Lappeenrannan alueen seksuaalipalvelut.
Opinnäytetyöraportti koostuu teoriatiedosta ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön teoriatieto etsittiin uusimmista löydettävistä lähteistä. Internet-lähteitä käytettiin runsaasti, koska ne tarjoavat uusinta ja ajantasaisinta tietoa käsitellyistä aihealueista. Opinnäytetyöprosessin arviointi koostui opinnäytetyön tekijöiden näkökulmasta huomioiden opetustuokioon osallistuneiden opiskelijoiden antama palaute itse toiminnallisesta osuudesta.
Opinnäytetyöprosessin vaiheita ja opetustuokion toteutustapaa voidaan käyttää tulevaisuudessa apuna, kun vastaavanlaisia opetustilanteita suunnitellaan ja toteutetaan. Opinnäytetyö tarjoaa keinoja, kuinka toteuttaa toimiva opetustuokio opiskelijalähtöisesti.
Jatkossa voisi tutkia nykyisen seksuaaliopetuksen laatua.