HENKILÖYHTIÖN MYYNTISUUNNITELMA : CASE: YRITYKSEN MYYNTIIN VALMISTAUTUMINEN
Nupponen, Petri (2014)
Nupponen, Petri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158188
Tiivistelmä
Yrityksen myyntiin valmistautuminen on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Suomessa on arvioitu huomattavan osan ikääntyneistä mikroyrittäjistä myyvän yrityksensä lähivuosina. Tavoitteena oli selvittää, mitä eri vaiheita yrityksen myyntiin ja siihen valmistautumiseen sisältyy. Tutkimuksessa yrityskauppaa tarkasteltiin myyjän näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa käytettiin SWOT-analyysiä yrityksen alkutilanteen kartoittamiseen. Lisäksi tarkasteltiin henkilöyhtiön erilaisia mahdollisuuksia, joita voidaan tarvita yrityksen omistuspohjan uudelleen järjestelyissä sekä yrityksen arvon määrittelyssä. Aihetta käsiteltiin kommandiittiyhtiön näkökulmasta. Tutkimuksen lähteinä käytettiin yrityskauppaa, yritysverotusta, yrityksen arvonmääritystä sekä markkinointistrategiaa käsittelevää kirjallisuutta, internet-lähteitä ja haastatteluita.
Yrityskauppa on yrittäjälle merkittävä tapahtuma, joka vaatii pitkäaikaisen ja huolellisen valmistautumisen. Yrityskauppaa käyvissä organisaatioissa on neuvontaan ja markkinointiin perehtyneitä ammattilaisia, joihin kannattaa olla yhteydessä alusta lähtien. Työn tärkein johtopäätös oli, että alkutilanteen kartoittamisella, markkinoiden kohdistamisella, sekä myyntisuunnittelulla voidaan vaikuttaa, miten ja mihin hintaan yritys saadaan tulevaisuudessa myytyä. It is socially important preparing for the sale of the company. The coming years is estimated a substantial part of the elderly micro entrepreneurs to sell their company in Finland. The aim was to find out what the different stages of the company's sales and the preparation is included. In this thesis the company acquisition is examined from a buyer’s point of view.
This study was carried out as a qualitative research. The theory consists was used as SWOT analysis the company's initial situation for the company. In addition, the person looking at the company's various opportunities that may be needed in the ownership base of the company's restructuring and determining the value. The subject discussed from the perspective of a limited partnership. The information sources used for acquisitions, corporate taxation, business valuation and the marketing strategy of literature, internet sources and interviews.
The corporate acquisition is a major event for entrepreneurs, which requires a long and careful preparation. Corporate acquisition fair organizations are familiar with the advice and marketing professionals that need to be connected from the beginning. Thesis, the main conclusion was that the initial situation, mapping, market targeting and sales planning, can affect how and at what price the company can be sold in the future.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa käytettiin SWOT-analyysiä yrityksen alkutilanteen kartoittamiseen. Lisäksi tarkasteltiin henkilöyhtiön erilaisia mahdollisuuksia, joita voidaan tarvita yrityksen omistuspohjan uudelleen järjestelyissä sekä yrityksen arvon määrittelyssä. Aihetta käsiteltiin kommandiittiyhtiön näkökulmasta. Tutkimuksen lähteinä käytettiin yrityskauppaa, yritysverotusta, yrityksen arvonmääritystä sekä markkinointistrategiaa käsittelevää kirjallisuutta, internet-lähteitä ja haastatteluita.
Yrityskauppa on yrittäjälle merkittävä tapahtuma, joka vaatii pitkäaikaisen ja huolellisen valmistautumisen. Yrityskauppaa käyvissä organisaatioissa on neuvontaan ja markkinointiin perehtyneitä ammattilaisia, joihin kannattaa olla yhteydessä alusta lähtien. Työn tärkein johtopäätös oli, että alkutilanteen kartoittamisella, markkinoiden kohdistamisella, sekä myyntisuunnittelulla voidaan vaikuttaa, miten ja mihin hintaan yritys saadaan tulevaisuudessa myytyä.
This study was carried out as a qualitative research. The theory consists was used as SWOT analysis the company's initial situation for the company. In addition, the person looking at the company's various opportunities that may be needed in the ownership base of the company's restructuring and determining the value. The subject discussed from the perspective of a limited partnership. The information sources used for acquisitions, corporate taxation, business valuation and the marketing strategy of literature, internet sources and interviews.
The corporate acquisition is a major event for entrepreneurs, which requires a long and careful preparation. Corporate acquisition fair organizations are familiar with the advice and marketing professionals that need to be connected from the beginning. Thesis, the main conclusion was that the initial situation, mapping, market targeting and sales planning, can affect how and at what price the company can be sold in the future.