ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS VIRKISTYSKYLPYLÄ KIANNON KUOHUILLE
Rautiainen, Tuija (2007)
Rautiainen, Tuija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyystutkimus virkistyskylpylä Kiannon Kuohuille. Toimeksiantajana
oli Suomussalmen kunta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä virkistyskylpylän
toimintaan ja palveluihin. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten toimintaa voitaisiin kehittää. Viimeisin asiakastyytyväisyystutkimus
on tehty vuonna 1996. Opinnäytetyön avulla haluttiin saada luotettava ja ajankohtainen kuva
virkistyskylpylä Kiannon Kuohujen asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimus suoritettiin kahdella eri kyselyllä. Toinen kysely oli suunnattu
suomalaisille asiakkaille ja toinen venäläisille. Kyselylomakkeita jaettiin maaliskuun aikana virkistyskylpylä
Kiannon Kuohujen lippukassalla. Tavoitteena oli saada suomalaisilta 200 - 300 vastausta ja venäläisiltä vähintään
20 - 30 vastausta. Vastauksia saatiin suomalaisilta 146 ja venäläisiltä 42. Vastausten puutteellisuuden ja virheellisyyden
vuoksi 3 palautettua kyselylomaketta jouduttiin hylkäämään.
Opinnäytetyön teoriataustan esittelyssä luodaan viitekehys empiiriselle tutkimukselle. Teoriaosassa käsitellään
palvelua, palvelun laatua sekä asiakkaan ja yrityksen välistä suhdetta. Teoriaosassa käsitellään myös asiakastyytyväisyyttä.
Tulokset käsiteltiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat olivat yleisesti melko tyytyväisiä.
Venäläisten asiakkaiden tyytyväisyyttä tutkittiin ensimmäistä kertaa.
oli Suomussalmen kunta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä virkistyskylpylän
toimintaan ja palveluihin. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten toimintaa voitaisiin kehittää. Viimeisin asiakastyytyväisyystutkimus
on tehty vuonna 1996. Opinnäytetyön avulla haluttiin saada luotettava ja ajankohtainen kuva
virkistyskylpylä Kiannon Kuohujen asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimus suoritettiin kahdella eri kyselyllä. Toinen kysely oli suunnattu
suomalaisille asiakkaille ja toinen venäläisille. Kyselylomakkeita jaettiin maaliskuun aikana virkistyskylpylä
Kiannon Kuohujen lippukassalla. Tavoitteena oli saada suomalaisilta 200 - 300 vastausta ja venäläisiltä vähintään
20 - 30 vastausta. Vastauksia saatiin suomalaisilta 146 ja venäläisiltä 42. Vastausten puutteellisuuden ja virheellisyyden
vuoksi 3 palautettua kyselylomaketta jouduttiin hylkäämään.
Opinnäytetyön teoriataustan esittelyssä luodaan viitekehys empiiriselle tutkimukselle. Teoriaosassa käsitellään
palvelua, palvelun laatua sekä asiakkaan ja yrityksen välistä suhdetta. Teoriaosassa käsitellään myös asiakastyytyväisyyttä.
Tulokset käsiteltiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat olivat yleisesti melko tyytyväisiä.
Venäläisten asiakkaiden tyytyväisyyttä tutkittiin ensimmäistä kertaa.