Kvantitativa diskrepanser vid marina oljetransporter - Case NEOT Oy
Hellman, Rasmus (2014)
Hellman, Rasmus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229303
Tiivistelmä
Öljytuotteiden pääasiallinen kuljetus tapahtuu meritse öljytankkereilla. Koska öljytuotteita kuljetetaan nestemäisinä irtolastikuljetuksina lastattujen ja purettujen tuotteiden määrä eroaa melkein aina toisistaan. Alalla vallitsevan käytännön mukaan yleisesti sallittu eroavaisuus on maksimissaan 0,5 % - tätä suuremmissa eroavaisuuksissa yleensä selvitetään eroavaisuuden mahdollisia syitä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkemmin paneutua näihin eroavaisuuksiin. Teoriaosassa tämä tapahtuu eroavaisuuksiin vaikuttavien tekijöiden kokoamisella, sekä läpikäynnillä laivausten eroavaisuuksien ja niihin vaikuttavien tekijöiden tutkimisen eri vaiheista. Teoria öljylaivausten tutkimisen vaiheista perustuu American Petrol Intitute ja Energy Institute julkaisemaan ohjeistukseen aiheesta. Käytännön osassa teoria on toiminut pohjana laivausten eroavaisuuksiin vaikuttavien tekijöiden analysoinnissa, joka on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena ja jossa on käytetty toisen käden tietolähteitä. Analyyseissä on tutkittu suomalaisen öljy-yhtiö North European Oil Trade Oy:n tekemiä öljylaivauksia joissa on ilmennyt eroavaisuuksia. Analysoinnin tuloksena saatuja tuloksia ei voida pitää täysin tyydyttävinä koska yhdessäkään laivauksessa ei pystytty todistamaan mahdollisen syyn vaikutusta eroavaisuuteen. Toisaalta tulokset antoivat aihetta kyseenalaistaa käytetyn menetelmän toimivuutta sellaisenaan analyysitilanteessa, sekä osviittaa siitä miten samankaltainen tutkimus tulevaisuudessa pystyttäisiin tekemään tyydyttävimmin tuloksin.