Tutkimus ToimistoSissit Oy:n brändistä
Turunen, Pauliina (2014)
Turunen, Pauliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ToimistoSissien jäsenten näkemyksiä ToimistoSissien brändistä. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisena ToimistoSissien jäsenet pitävät ToimistoSissien brändiä, mistä osatekijöistä ToimistoSissien brändi rakentuu ja miten ToimistoSissien brändiä kannattaisi kehittää tulevaisuudessa. Tulokset auttavat ToimistoSissejä kehittämään jäsenviestintäänsä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään mielikuvia, brändiä, sen rakentamista ja merkitystä organisaatiolle sekä jäsenviestintää. Empiriassa esitellään toimeksiantaja ToimistoSissit Oy, kerrotaan miten verkosto rakentaa brändiään ja mitä viestintäkanavia se käyttää. Lisäksi empiriassa kerrotaan tutkimuksen toteutuksesta ja suunnittelusta.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja ote kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin Webropolilla ja julkaistiin internetissä. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostitse kaikille ToimistoSissien jäsenille huhtikuussa 2014. Tutkimushetkellä jäseniä oli 2 134. Vastauksia kyselyyn tuli 309, joten vastausprosentti oli 14.
Tutkimuksen tulosten mukaan ToimistoSissien jäsenten näkemykset ToimistoSissien brändistä olivat yleisesti ottaen kohtalaisen positiivisia. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat kokivat verkoston toiminnan kuitenkin liian pääkaupunkiseutukeskeisenä. ToimistoSissien brändiä pidettiin avoimena, jäsenlähtöisenä, helposti lähestyttävänä ja aktiivisena. Sen sijaan brändiä ei koettu kovinkaan tunnetuksi. Verkostoituminen, koulutukset ja vertaistuki olivat vastaajille tärkeitä tekijöitä. Enemmistö koki, että verkosto tekee tärkeätä työtä ja erottuu edukseen muista ammattiverkostoista. Suuri osa ei kuitenkaan kokenut niinkään hyötyvänsä verkostosta. Lisäksi jäsenviestintään toivottiin tietyltä osin selkeyttä. Myös verkoston visuaalisen yleisilmeen parantamista ja uudistamista toivottiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään mielikuvia, brändiä, sen rakentamista ja merkitystä organisaatiolle sekä jäsenviestintää. Empiriassa esitellään toimeksiantaja ToimistoSissit Oy, kerrotaan miten verkosto rakentaa brändiään ja mitä viestintäkanavia se käyttää. Lisäksi empiriassa kerrotaan tutkimuksen toteutuksesta ja suunnittelusta.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja ote kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin Webropolilla ja julkaistiin internetissä. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostitse kaikille ToimistoSissien jäsenille huhtikuussa 2014. Tutkimushetkellä jäseniä oli 2 134. Vastauksia kyselyyn tuli 309, joten vastausprosentti oli 14.
Tutkimuksen tulosten mukaan ToimistoSissien jäsenten näkemykset ToimistoSissien brändistä olivat yleisesti ottaen kohtalaisen positiivisia. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat kokivat verkoston toiminnan kuitenkin liian pääkaupunkiseutukeskeisenä. ToimistoSissien brändiä pidettiin avoimena, jäsenlähtöisenä, helposti lähestyttävänä ja aktiivisena. Sen sijaan brändiä ei koettu kovinkaan tunnetuksi. Verkostoituminen, koulutukset ja vertaistuki olivat vastaajille tärkeitä tekijöitä. Enemmistö koki, että verkosto tekee tärkeätä työtä ja erottuu edukseen muista ammattiverkostoista. Suuri osa ei kuitenkaan kokenut niinkään hyötyvänsä verkostosta. Lisäksi jäsenviestintään toivottiin tietyltä osin selkeyttä. Myös verkoston visuaalisen yleisilmeen parantamista ja uudistamista toivottiin.