POPULATION AGEING IN EUROPE : Description of MEP-IP project outcomes based on student participants experiences
Tambila, George; Kilpeläinen , Faith (2014)
Tambila, George
Kilpeläinen , Faith
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269922
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla Multidiciplinary European Programme – Intensive Programme (MEP-IP)– nimisen ohjelman tuloksia oppilaiden kokemuksiin pohjautuen. Ohjelma toteutettiin kolmessa maassa eri vuosina, Ranskassa (Lille) 2011, Portugalissa (Leiria) 2012 ja Suomessa (Joensuu) 2013. MEP-IP oli 14 päivää kestänyt intensiivinen koulutusohjelma, johon osallistui opettajia ja oppilaita seitsemästä Euroopan maasta. He työskentelivät yhdessä ja keskustelivat ikääntymiseen liittyvistä teemoista eri näkökulmista. Koulutusohjelman pääaiheena oli ikääntyminen Euroopassa kansainvälisessä kontekstissa ja monitieteisestä näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen tausta tulee MEP-IP–ohjelmasta ja ikääntymisestä Euroopassa. Tämä opinnäytetyö pyrkii tuottamaan koulutusohjelmalle arviointityökalun, joka pohjautuu oppilaiden kokemuksiin. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii tuottamaan materiaalia ikääntymisestä ja yksinäisyydestä aiheesta kiinnostuneille oppilaille. Tehtävänä oli selvittää, mitä oppilaat pitivät MEP-IP–ohjelman tärkeimpinä tuloksina?
Ikääntymisestä on tulossa yksi Euroopan suurimmista sosiaalisista ja taloudellisista haasteista 2000-luvulla. WHO:n arvioin mukaan vuonna 2025 jopa kolmannes Euroopan väestöstä tulee olemaan 60-vuotiaita tai sitä vanhempia. Erityisesti vanhimmista vanhempien kansalaisten määrä tulee kasvamaan nopeasti (WHO 2002).
Tämä opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää ja aineiston analysointiin käytettiin sisältöanalyysiä ja induktiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin koulutusohjelmaan osallistuneille oppilaille suoritettujen temaattisten haastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tulokset on jaettu neljään kategoriaan; aktiivinen ikääntyminen ja yksinäisyys, henkilökohtainen kehitys, ongelmakeskeinen oppiminen ja verkostoituminen.
Tutkimuksen teoreettinen tausta tulee MEP-IP–ohjelmasta ja ikääntymisestä Euroopassa. Tämä opinnäytetyö pyrkii tuottamaan koulutusohjelmalle arviointityökalun, joka pohjautuu oppilaiden kokemuksiin. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii tuottamaan materiaalia ikääntymisestä ja yksinäisyydestä aiheesta kiinnostuneille oppilaille. Tehtävänä oli selvittää, mitä oppilaat pitivät MEP-IP–ohjelman tärkeimpinä tuloksina?
Ikääntymisestä on tulossa yksi Euroopan suurimmista sosiaalisista ja taloudellisista haasteista 2000-luvulla. WHO:n arvioin mukaan vuonna 2025 jopa kolmannes Euroopan väestöstä tulee olemaan 60-vuotiaita tai sitä vanhempia. Erityisesti vanhimmista vanhempien kansalaisten määrä tulee kasvamaan nopeasti (WHO 2002).
Tämä opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää ja aineiston analysointiin käytettiin sisältöanalyysiä ja induktiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin koulutusohjelmaan osallistuneille oppilaille suoritettujen temaattisten haastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tulokset on jaettu neljään kategoriaan; aktiivinen ikääntyminen ja yksinäisyys, henkilökohtainen kehitys, ongelmakeskeinen oppiminen ja verkostoituminen.