Laatujärjestelmän kehittäminen Saneeraustekniikka Sartek Oy:lle
Korhonen, Miia (2014)
Korhonen, Miia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086488
Tiivistelmä
Tämä työ on tehty Saneeraustekniikka Sartek Oy:lle. Työn tavoitteena oli perehtyä laatuun yrityksen toiminnassa, käynnistää yrityksen laadun kehittäminen sekä tehdä yritykselle laatukäsikirja. Tässä työssä käsitellään yleisesti laadun teoriaa ja laatujohtamista sekä Saneeraustekniikka Sartek Oy:tä yrityksenä laatutoimintojen ja johtamisen kehittämisen näkökulmasta.
Laatujärjestelmä on tarkoitettu yrityksen johtamisen työkaluksi ja siinä kuvataan yrityksessä noudatettavat pelisäännöt ja menettelytavat sekä toimintamallit ongelmatilanteisiin. Laatukäsikirja on yksi osa laatujärjestelmää, jonka sisällöstä se on tiivis kuvaus. Yrityksen laatukäsikirja kertoo asiakkaille sekä henkilöstölle yrityksen toiminta-ajatuksen sekä laadun elementit. Laatukäsikirjan olemassaolo on myös yksi menestystekijä nykypäivän kovassa kilpailutilanteessa.
Insinöörityön aihe saatiin työharjoittelujakson aikana. Työskentely yrityksessä mahdollisti yrityksen toimintojen tarkkailun ja lähdemateriaalin keräämisen. Insinöörityön tuloksena muodostui aineisto, jonka avulla laatujärjestelmä voidaan rakentaa. Yrityksen tulee jatkaa laatutoimintojen kehittämistä dokumentoimalla laatujärjestelmään menettelytavat ja toimintaohjeet.
Laatujärjestelmä on tarkoitettu yrityksen johtamisen työkaluksi ja siinä kuvataan yrityksessä noudatettavat pelisäännöt ja menettelytavat sekä toimintamallit ongelmatilanteisiin. Laatukäsikirja on yksi osa laatujärjestelmää, jonka sisällöstä se on tiivis kuvaus. Yrityksen laatukäsikirja kertoo asiakkaille sekä henkilöstölle yrityksen toiminta-ajatuksen sekä laadun elementit. Laatukäsikirjan olemassaolo on myös yksi menestystekijä nykypäivän kovassa kilpailutilanteessa.
Insinöörityön aihe saatiin työharjoittelujakson aikana. Työskentely yrityksessä mahdollisti yrityksen toimintojen tarkkailun ja lähdemateriaalin keräämisen. Insinöörityön tuloksena muodostui aineisto, jonka avulla laatujärjestelmä voidaan rakentaa. Yrityksen tulee jatkaa laatutoimintojen kehittämistä dokumentoimalla laatujärjestelmään menettelytavat ja toimintaohjeet.