Arviointihanke musiikkiopistossa : oppimista ja opettelua
Tuomela, Helena (2014)
Tuomela, Helena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610076
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte kuvaa taiteen perusopetusta antavan musiikkioppilaitoksen Virvatuli – mallin mukaisen itsearviointiprosessin käynnistymistä. Arviointihankkeen perimmäisenä tehtävänä on edistää sekä yksilöiden että yhteisön oppimista ja kehittämistä. Tulevaisuuden tavoitteena on työyhteisön toiminnan kehittäminen arvioinnista saadun palautteen turvin. Esittelen opinnäytetyössäni löytämiäni arviointivastaavan työtä helpottavia prosessin hallintamenetelmiä sekä lopuksi hahmottelen arviointivastaavan tehtäväkokonaisuuksia.
Arviointiprojektissa oppimista lähestyn omien kokemusten, arviointia käsittelevän kirjallisuuden ja organisaation oppimisen näkökulmista. Omaa työtä tutkivassa lähestymistavassa on keskeistä ollut omien kokemusten ja teoreettisten näkökulmien välinen vuoropuhelu uuden toimintamallin oppimisessa ja uusien taitojen haltuunotossa. Tekemisen ja ymmärryksen kautta syntyvien kokemusten käsitteellistäminen lisää toivoni mukaan ymmärrystä ja tietoa oman alani tulevaisuuden osaamistarpeista.
Kehittämistehtävänä laadin kirjallisuudesta nousseiden teemojen pohjalta kuusiosaisen arviointiprosessia metatasolla tarkastelevan itsearviointimallin, joka osoittautui käyttökelpoiseksi Virvatuli-arviointiprosessin yhteydessä. Malli auttaa arviointityön kokonaisuuden hahmottamista suuntaamalla huomion arvioinnin elementtien toimivuuteen tarkastelemalla 1. Miten projekti on suunniteltu 2. Arviointimenetelmän hallinta 3. Kyselyohjelman toimivuus 4. Arviointiryhmän toiminta 5. Tiedotus 6. Ajankäyttö.
Arviointiprosessin myötä hahmottuivat arviointivastaavan tehtäväalueet, jotka havaitsin olennaisiksi menestyksekkäälle tehtävän hoidolle. Näistä havainnoista syntyi arviointivastaavan työkalupakki, jonka kuvausten avulla on helppo määritellä tehtävän edellyttämä arviointivastaavan työmäärä.
Työni tuloksena syntyneet kuusiosainen meta-arviointimalli sekä arviointivastaavan työkalupakki voivat olla hyödyllisiä taiteen perusopetuksen arviointityössä. Oppilaitoksissa näiden työtä määrittävien menetelmien avulla voidaan tarkemmin arvioida projektiin kuluvien resurssien määrä sekä ennen projektin alkua että jo käynnissä olevissa arviointiprosesseissa.
Arviointiprojektissa oppimista lähestyn omien kokemusten, arviointia käsittelevän kirjallisuuden ja organisaation oppimisen näkökulmista. Omaa työtä tutkivassa lähestymistavassa on keskeistä ollut omien kokemusten ja teoreettisten näkökulmien välinen vuoropuhelu uuden toimintamallin oppimisessa ja uusien taitojen haltuunotossa. Tekemisen ja ymmärryksen kautta syntyvien kokemusten käsitteellistäminen lisää toivoni mukaan ymmärrystä ja tietoa oman alani tulevaisuuden osaamistarpeista.
Kehittämistehtävänä laadin kirjallisuudesta nousseiden teemojen pohjalta kuusiosaisen arviointiprosessia metatasolla tarkastelevan itsearviointimallin, joka osoittautui käyttökelpoiseksi Virvatuli-arviointiprosessin yhteydessä. Malli auttaa arviointityön kokonaisuuden hahmottamista suuntaamalla huomion arvioinnin elementtien toimivuuteen tarkastelemalla 1. Miten projekti on suunniteltu 2. Arviointimenetelmän hallinta 3. Kyselyohjelman toimivuus 4. Arviointiryhmän toiminta 5. Tiedotus 6. Ajankäyttö.
Arviointiprosessin myötä hahmottuivat arviointivastaavan tehtäväalueet, jotka havaitsin olennaisiksi menestyksekkäälle tehtävän hoidolle. Näistä havainnoista syntyi arviointivastaavan työkalupakki, jonka kuvausten avulla on helppo määritellä tehtävän edellyttämä arviointivastaavan työmäärä.
Työni tuloksena syntyneet kuusiosainen meta-arviointimalli sekä arviointivastaavan työkalupakki voivat olla hyödyllisiä taiteen perusopetuksen arviointityössä. Oppilaitoksissa näiden työtä määrittävien menetelmien avulla voidaan tarkemmin arvioida projektiin kuluvien resurssien määrä sekä ennen projektin alkua että jo käynnissä olevissa arviointiprosesseissa.