SOCIALA MEDIER: ETT SÄTT FÖR SMÅFÖRETAG ATT MARKNADSFÖRA SIG. : J & K Hotels and Resorts; Hotel Epoque
Laukka, Elina (2014)
Laukka, Elina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710455
Tiivistelmä
Målsättningen med det här examensarbetet var att undersöka om sociala medier lämpar sig som marknadsföringsmetod för tjänster på internationella marknader, speciellt små företag. Oftast har företaget en färdig tjänst då det gäller börjar marknadsföra internationellt. Marknadsföringen kan kräva anpassning men även ge märkbar ökning i omsättningen om den lyckas. De olika externa faktorerna som behandlades var politiska och kulturella skillnader och vad man bör tänka på när man marknadsför sina tjänster på andra marknader. Ändringar i dagens mark-nadsföring så som användning av Internet och nya typer av marknadsföringskanaler, har gjort att man tillämpar allt mera integrerad marknadsföring och digital marknadsföring.
Genom sociala medier kan företag gratis marknadsföra sina produkter och de dem mera synlighet. När det gäller de sociala medierna så bör företag tänka på att det är kunderna som har makten och anpassa sin marknadsföring. Att ett företag har egna hemsidor är i dagens läge a och o. Man bör ha ett klart mål med hemsidan där innehållet och relevansen är viktiga. Facebook har växt de senaste åren och blivit det mest populära sociala mediet. Allt fler företag väljer att marknadsföra på Facebook. Mikrobloggen Twitter grundar sig på att man med korta meddelanden skickar uppdateringar till sina medföljare. Twitter är lätt att integrera med andra sidor och tjänster. Bloggar kan jämföras med hemsidor men har ledigare form. Företag kan vara mera personliga med språket i en blogg.
Undersökningen gjordes genom kvalitativ analys. Sex personer från olika företag intervjuades och intervjuerna analyserades. Resultaten var väldigt entydiga och alla företag var överens om att Facebook är ett bra sätt att marknadsföra sig för konsumenter, såväl på hemmamarknaden som på internationella marknader. Som uppdragsgivare fungerade J & K Hotels and Resorts AB. Utvecklingsförslag till uppdragsgivaren skrevs på basis av teorin och resultaten från analysen av intervjuerna. The aim of this thesis was to examine if small businesses can use social media as a marketing method for services on international markets. Most often, the company has a complete service when it begins to market internationally. Marketing may require adaptation but also give noticeable increase in sales if it succeeds. The various external factors addressed in the thesis were political and cultural differences and the factors the company should consider when marketing their services on international markets. Changes in today's marketing has made so that integrated marketing and e-marketing are being used even more. Information exchange between consumers is easier and consumer behavior has changed as the Internet has grown.
Companies can advertise their products for free and with more visibility through social media. When it comes to social media, businesses should keep in mind that it is the customers who have power and thus adapt their marketing. Today it’s almost critical for a company to have their own homepage. There should be a clear purpose for the website, since the contents and relevance is important. Facebook has grown in recent years and has become the most popular social media. More and more companies are choosing to advertise on Facebook. The micro- blog Twitter is based on short messages which are sent to followers. Twitter is easy to integrate with other sites and services. Blogs have looser form but they can be compared with websites. The companies can create a more personal connection with customers with the language used with the blog.
The survey was conducted through qualitative analysis. Six people from different companies were interviewed and the interviews were analyzed. The results were very clear and all businesses agreed that Facebook is a great way to market to consumers, both domestically and on international markets. The commissioner of the thesis work was J & K hotels and resorts AB. The suggestions to the comissioner were written on the basis of the theory and the results of the interview analysis.
Genom sociala medier kan företag gratis marknadsföra sina produkter och de dem mera synlighet. När det gäller de sociala medierna så bör företag tänka på att det är kunderna som har makten och anpassa sin marknadsföring. Att ett företag har egna hemsidor är i dagens läge a och o. Man bör ha ett klart mål med hemsidan där innehållet och relevansen är viktiga. Facebook har växt de senaste åren och blivit det mest populära sociala mediet. Allt fler företag väljer att marknadsföra på Facebook. Mikrobloggen Twitter grundar sig på att man med korta meddelanden skickar uppdateringar till sina medföljare. Twitter är lätt att integrera med andra sidor och tjänster. Bloggar kan jämföras med hemsidor men har ledigare form. Företag kan vara mera personliga med språket i en blogg.
Undersökningen gjordes genom kvalitativ analys. Sex personer från olika företag intervjuades och intervjuerna analyserades. Resultaten var väldigt entydiga och alla företag var överens om att Facebook är ett bra sätt att marknadsföra sig för konsumenter, såväl på hemmamarknaden som på internationella marknader. Som uppdragsgivare fungerade J & K Hotels and Resorts AB. Utvecklingsförslag till uppdragsgivaren skrevs på basis av teorin och resultaten från analysen av intervjuerna.
Companies can advertise their products for free and with more visibility through social media. When it comes to social media, businesses should keep in mind that it is the customers who have power and thus adapt their marketing. Today it’s almost critical for a company to have their own homepage. There should be a clear purpose for the website, since the contents and relevance is important. Facebook has grown in recent years and has become the most popular social media. More and more companies are choosing to advertise on Facebook. The micro- blog Twitter is based on short messages which are sent to followers. Twitter is easy to integrate with other sites and services. Blogs have looser form but they can be compared with websites. The companies can create a more personal connection with customers with the language used with the blog.
The survey was conducted through qualitative analysis. Six people from different companies were interviewed and the interviews were analyzed. The results were very clear and all businesses agreed that Facebook is a great way to market to consumers, both domestically and on international markets. The commissioner of the thesis work was J & K hotels and resorts AB. The suggestions to the comissioner were written on the basis of the theory and the results of the interview analysis.