Lastentarhanopettaja enemmän tukea tarvitsevan lapsen ohjaajana
Virtanen, Alma (2014)
Virtanen, Alma
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia tehostetun ja erityisen tuen toteutumista lastentarhanopettajan työssä. Tutkimukseni osoitti että tehostettu ja erityinen tuki toteutuu lastentarhanopettajan arjessa monin eri tavoin. Tuen muodot näkyvät erilaisina lasta tukevina keinoina ja käytänteinä, kuten pienryhmät ja erilaiset suunnitelmalliset harjoitteet. Ympäristön huolellinen harkinta ja ympärillä olevien lähi-ihmisten ymmärrys ja tuki ovat tärkeitä osa-alueita tuen toteutuksessa.
Opinnäytetyöni käsittelee päiväkodissa työskentelevien lastentarhanopettajien menetelmiä joilla lastentarhanopettaja työskentelee kun ryhmässä on varhaiserityiskasvatusta tai esiopetuksen komiportaisen tuen tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevia lapsia.
Työssäni haastattelin päiväkodeissa työskenteleviä lastentarhanopettajia tarkoituksena selvittää heidän käsityksiään ja ajatuksiaan työstä näiden lasten kanssa ja sen kehittämisestä. Työn tavoitteena on nostaa esille tavallisten päiväkotiryhmien lastentarhanopettajien mahdollisuuksia ja keinoja toimia erityislasten kanssa.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Keräsin tutkimusmateriaalin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastattelin viittä lastentarhanopettajaa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: 1. Miten kolmiportaisen tuen muodoista tehostettu ja erityinen tuki toteutuu päiväkodin arjessa ja miten niiden toimivuutta voitaisiin kehittää. 2. Miten lastentarhanopettajat päiväkodissa saavat tukea työlleen tehostetun ja erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kanssa. 3. Miten lastentarhanopettajat pystyvät antamaan tukea eteenpäin tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa työskentelevälle avustajalle.
Teoria keskittyy lastentarhanopettajan työssä varhaiskasvatuksen käytäntöä ohjaaviin virallisiin määritelmiin jotka ohjaavat arjen työtä: varhaiskasvatussuunnitelmaan, erityisvarhaiskasvatukseen ja esiopetuksen kolmiportaiseen tukeen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään lastentarhanopettajan osallisuutta osana moniammatillista tiimiä sekä oman työpaikkansa tiimiä. Teoriassa otetaan myös huomioon päiväkodin sisäisiä varhaiserityiskasvatukseen vaikuttavia sisältöjä. Kaikki osa-alueet teoriassa ovat osa-alueita, jotka ohjaavat lastentarhanopettajaa työssään lasten kanssa ja haastatteluissa käy ilmi, miten ne työelämän kentällä käytännössä näkyvät.
Opinnäytetyöni käsittelee päiväkodissa työskentelevien lastentarhanopettajien menetelmiä joilla lastentarhanopettaja työskentelee kun ryhmässä on varhaiserityiskasvatusta tai esiopetuksen komiportaisen tuen tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevia lapsia.
Työssäni haastattelin päiväkodeissa työskenteleviä lastentarhanopettajia tarkoituksena selvittää heidän käsityksiään ja ajatuksiaan työstä näiden lasten kanssa ja sen kehittämisestä. Työn tavoitteena on nostaa esille tavallisten päiväkotiryhmien lastentarhanopettajien mahdollisuuksia ja keinoja toimia erityislasten kanssa.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Keräsin tutkimusmateriaalin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastattelin viittä lastentarhanopettajaa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: 1. Miten kolmiportaisen tuen muodoista tehostettu ja erityinen tuki toteutuu päiväkodin arjessa ja miten niiden toimivuutta voitaisiin kehittää. 2. Miten lastentarhanopettajat päiväkodissa saavat tukea työlleen tehostetun ja erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kanssa. 3. Miten lastentarhanopettajat pystyvät antamaan tukea eteenpäin tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa työskentelevälle avustajalle.
Teoria keskittyy lastentarhanopettajan työssä varhaiskasvatuksen käytäntöä ohjaaviin virallisiin määritelmiin jotka ohjaavat arjen työtä: varhaiskasvatussuunnitelmaan, erityisvarhaiskasvatukseen ja esiopetuksen kolmiportaiseen tukeen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään lastentarhanopettajan osallisuutta osana moniammatillista tiimiä sekä oman työpaikkansa tiimiä. Teoriassa otetaan myös huomioon päiväkodin sisäisiä varhaiserityiskasvatukseen vaikuttavia sisältöjä. Kaikki osa-alueet teoriassa ovat osa-alueita, jotka ohjaavat lastentarhanopettajaa työssään lasten kanssa ja haastatteluissa käy ilmi, miten ne työelämän kentällä käytännössä näkyvät.