Palvelut ja yksityinen hoivasektori
Lehtimäki, Kaisa (2010)
Lehtimäki, Kaisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232479
Tiivistelmä
Palvelu voi tarkoittaa sekä henkilökohtaista palvelua että palvelua tuotteena. Palveluilla on tärkeä merkitys jokaisen ihmisen toiminnassa sekä arjessa että juhlassa. Melkein mistä tahansa tuotteesta voi tehdä palvelun, jos haluaa pyrkiä tekemään ratkaisun asiakkaan yksityiskohtaisimpien toiveiden mukaisesti. Palvelun laatu on kaikki ne ominaisuudet ja piirteet, jotka tuotteella tai palvelulla on ja joilla se täyttää asiakkaan odotuksia, vaatimuksia ja tottumuksia, olivatpa ne ilmaistuja tai piilossa olevia. Laatuun liitetyt vaatimukset voivat perustua lakeihin, sopimuksiin tai asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Hoivapalveluilla tarkoitetaan yleensä sellaista toimintaa, joka kuuluu sosiaali- ja terveysalalle ja käsittää eri ikä- ja väestöryhmien hoivan, huolenpidon ja hoidon. Hoivapalveluja voivat tarjota sekä kunnat että yksityiset yritykset. Hoivapalvelu-yritysten suurin yksittäinen asiakas on yleensä kunta, joka kilpailuttaa yritykset tarjouskilpailussa. Yksityisten hoivapalveluyritysten lukumäärä on kasvanut viime vuosina paljon. Väestön ikääntymisen myötä tarve ja kysyntä tulevat myös tule-vaisuudessa kasvamaan. Opinnäytetyön tutkimusosiossa haastateltiin kahta kuntasektorilla hoivapalvelujen parissa työskentelevää henkilöä ja yhtä yksityisen hoivapalveluyrityksen edustajaa. Kaikista haastatteluista kävi ilmi, että yksityisiä hoivapalveluja tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän ja työvoiman saatavuus on jatkossa suurin haaste hoivapalvelualalla.