Instrumenttiopettajan negatiiviset tunteet oppitunnilla : mitä tehdä, kun opetus "ottaa pannuun"?
Snellman, Antti (2014)
Snellman, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910860
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni pohjautuu omiin kokemuksiini ja ajatuksiini soitonopettajan työssäni n. 20 vuoden ajalta. Keskiössä ovat opettajan kokemat negatiiviset tunnetilat opetustilanteessa, niiden syyt, vaikutus opetukseen ja oppimiseen sekä niiden hallinta ja poistaminen. Koska ihmisen negatiivinen tunnetila heikentää tai jopa estää oppimisen, on sen poistaminen opetustilanteesta ollut minulle tärkeä askel parempaan pedagogiikkaan. Keskeisiä teemoja ovat oppilaan ja opettajien odotusten väliset ristiriidat, oppimisen aikakäsitys, opettajan henkilökohtaiset arvot ja visiot opettajuudesta, ohjaava opettajuus ja oppilaslähtöisyys.
Työ koostuu omien kokemusteni ja ajatuksieni esittelystä ja pyrkimyksenäni on ollut siirtyä yksityiseltä tasolta yleiselle etsimällä tutkittua tietoa tukemaan omia ajatusmallejani. Pääpaino on kuitenkin ollut oman ajatteluni ja metodieni purkaminen kirjalliseen muotoon. Samalla olen yrittänyt kehittää opetusmetodiani ja saada uusia näkökulmia aiheeseen liittyen.
Vaikka motiivini ovat olleet alusta lähtien täysin itsekkäät, eli oman opetustyöni helpommaksi muuttaminen, olen useissa keskusteluissa kollegoideni kanssa huomannut että aihe tuntuu olevan jotenkin arka eikä myöskään välttämättä kovin tutkittu, eivätkä monet opettajat joko myönnä ongelmaa tai tiedosta sitä. Toivoisinkin työni auttavan kollegoitani helpompaan ja mielekkäämpään opetustyöhön. Itseäni on prosessi auttanut merkittävästi. Jos tunnilla joskus on mennä hermot ja ”opetus ottaa pannuun”, seuraavat sivut saattavat kiinnostaa sinua.
Työ koostuu omien kokemusteni ja ajatuksieni esittelystä ja pyrkimyksenäni on ollut siirtyä yksityiseltä tasolta yleiselle etsimällä tutkittua tietoa tukemaan omia ajatusmallejani. Pääpaino on kuitenkin ollut oman ajatteluni ja metodieni purkaminen kirjalliseen muotoon. Samalla olen yrittänyt kehittää opetusmetodiani ja saada uusia näkökulmia aiheeseen liittyen.
Vaikka motiivini ovat olleet alusta lähtien täysin itsekkäät, eli oman opetustyöni helpommaksi muuttaminen, olen useissa keskusteluissa kollegoideni kanssa huomannut että aihe tuntuu olevan jotenkin arka eikä myöskään välttämättä kovin tutkittu, eivätkä monet opettajat joko myönnä ongelmaa tai tiedosta sitä. Toivoisinkin työni auttavan kollegoitani helpompaan ja mielekkäämpään opetustyöhön. Itseäni on prosessi auttanut merkittävästi. Jos tunnilla joskus on mennä hermot ja ”opetus ottaa pannuun”, seuraavat sivut saattavat kiinnostaa sinua.