Mitä uutta Oulun ravintolatarjontaan? : markkinatutkimus uutta ravintolaa ajatellen
Korhonen, Kerttu (2014)
Korhonen, Kerttu
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311578
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Oulun alueelle tehtävää markkinatutkimusta nuorten ravintolakäyttäytymisestä ja – toiveista. Tutkimuskysymys kuuluu: ”Millaista uutta ravintolaa nuoret kaipaavat Oulun ravintolamaailmaan?”. Tutkimus on tehty ajatellen uuden ravintolan perustamista. Markkinatutkimuksella selvitetään opiskelevien nuorten toiveita siitä, mitä hyvä ravintola pitää sisällään. Tutkimuksen avulla selvitetään myös kuinka paljon nuoret käyttävät rahaa ravintolakäynneillään sekä sitä, kuinka usein he käyvät ravintoloissa. Näiden tietojen avulla pyritään hiomaan sellaista palvelukokonaisuutta, jolla voidaan saavuttaa hyvä kilpailuasema Oulussa.
Tutkimusta varten on selvitetty teoriaa markkinatutkimuksesta ja siihen tarvittavista toimista. Teoriaperustaa on hankittu ensisijaisesta ja toissijaisesta datasta, laadukkaan kyselyn laatimisesta sekä kilpailija-analyysistä. Tutkimus aloitettiin etsimällä toissijaista tietoa aiheesta. Sellaista ei kuitenkaan etsinnöistä huolimatta löytynyt. Kilpailijoita analysoitiin sen perusteella, minkä ravintoloiden koettiin olevan suurin uhka uuden ravintolan toiminnalle. Pahimmiksi kilpailijoiksi ilmeni ravintola Tuba ja Kauppuri5. Tutkimuksen pääpaino oli kuitenkin kyselyssä, joka suoritettiin opiskeleville nuorille Oulun alueella. Kyselyä levitettiin Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun kautta ja se tavoitti 200 vastaajaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella kysyntää uudelle ravintolalle todella on. Nuoret kaipaavat ekologisesti tuotettua luomu- ja lähiruokaa, viihtyisää tilaa, sekä moitteetonta palvelua. Tuloksista ilmeni, että hintatasoa ei tarvitsisi laskea kilpailijoita matalammaksi, mutta tuotteiden ja palvelun tulisi olla erinomaista. Myös live-musiikille ja muulle ohjelmalle ilmeni jonkin verran kysyntää, mutta sen toteuttaminen vaatii toisen tutkimuksen, sillä näiltä osin tulokset olivat ristiriitaisia.
Markkinatutkimuksen avulla saatiin vastattua hyvin kattavasti tutkimuskysymykseen. Tutkimuksen avulla saatiin runsaasti lisäideoita uutta ravintolaa varten, sekä saatiin karsittua sellaisia suunnitelmia, joille kysyntää ei ilmennyt.
Tutkimusta varten on selvitetty teoriaa markkinatutkimuksesta ja siihen tarvittavista toimista. Teoriaperustaa on hankittu ensisijaisesta ja toissijaisesta datasta, laadukkaan kyselyn laatimisesta sekä kilpailija-analyysistä. Tutkimus aloitettiin etsimällä toissijaista tietoa aiheesta. Sellaista ei kuitenkaan etsinnöistä huolimatta löytynyt. Kilpailijoita analysoitiin sen perusteella, minkä ravintoloiden koettiin olevan suurin uhka uuden ravintolan toiminnalle. Pahimmiksi kilpailijoiksi ilmeni ravintola Tuba ja Kauppuri5. Tutkimuksen pääpaino oli kuitenkin kyselyssä, joka suoritettiin opiskeleville nuorille Oulun alueella. Kyselyä levitettiin Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun kautta ja se tavoitti 200 vastaajaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella kysyntää uudelle ravintolalle todella on. Nuoret kaipaavat ekologisesti tuotettua luomu- ja lähiruokaa, viihtyisää tilaa, sekä moitteetonta palvelua. Tuloksista ilmeni, että hintatasoa ei tarvitsisi laskea kilpailijoita matalammaksi, mutta tuotteiden ja palvelun tulisi olla erinomaista. Myös live-musiikille ja muulle ohjelmalle ilmeni jonkin verran kysyntää, mutta sen toteuttaminen vaatii toisen tutkimuksen, sillä näiltä osin tulokset olivat ristiriitaisia.
Markkinatutkimuksen avulla saatiin vastattua hyvin kattavasti tutkimuskysymykseen. Tutkimuksen avulla saatiin runsaasti lisäideoita uutta ravintolaa varten, sekä saatiin karsittua sellaisia suunnitelmia, joille kysyntää ei ilmennyt.