Innovativ handledningsmetod för barn : Förberedande handledningsmetod i den preoperativa vården
Uusi-Honko, Jenny; Sjögård, Michelle; Sandström, Catarina; Martin , Moa (2014)
Uusi-Honko, Jenny
Sjögård, Michelle
Sandström, Catarina
Martin , Moa
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712129
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimiva ohjausmenetelmä hoitohenkilökunnalle. Ohjausmenetelmä on suunnattu hoitohenkilökunnalle, 4-5 vuotiaiden lasten ja heidän vanhempiensa ohjaamiseen ennen tulevaa sairaalakäyntiä. Tähän asti on ollut käytössä vain vähän ohjausmenetelmiä, jotka valmistavat lasta sairaalakäyntiin.
Opinnäytetyö on tehty systemaattisena kirjallisuuskatsastuksena. Lähteinä on käytetty artikkeleita, kirjoja ja internetiä. Sisältöanalyysin tulosten mukaan lapsilla on suuri tarve saada tietoa hoitoprosessistaan ja he haluavat olla paremmin osallisina hoidossaan. Vanhemmilla on keskeinen rooli lapsen hoidossa. Heillä on tarve olla aktiivisesti mukana hoitoprosessissa, mutta he tarvitsevat myös opastusta ja tietoa hoitohenkilökunnalta. Hoito- ja terveysalan ammattilaisten tehtävänä on neuvoa, tiedottaa ja vastata perheen yksilöllisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyön osana kehitetty ohjausmateriaali perustuu luettuun kirjallisuuteen. Kirjallisuus käsittelee lapsen perioperatiivista ohjausta sairaalakäyntiin. Ohjaamisen pitää perustua lapsen yksilölliseen kehitysvaiheeseen. Ohjausmateriaali koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa on kirje, jossa on tietoa tulevasta sairaalakäynnistä. Kirjeessä on myös tehtäviä, jotka auttavat lasta valmistautumaan sekä osallistumaan hoitoonsa ennen sairaalakäyntiä. Ohjausmateriaalin toinen osa koostuu hoitopolkukartasta. Kirje lähetetään kotiin perheelle ja hoitopolkukarttaa käytetään ohjauksen apuna sairaalassa. Lapsi jatkaa valmistautumistaan sairaalassa yhdessä ammattimaisen hoitohenkilökunnan kanssa ennen toimenpidettä hoitopolkukartan avulla. Tarkoitus on, että hoitohenkilökunta voisi käyttää kehitettyä ohjausmateriaalia apunaan jokapäiväisessä työssään.
Opinnäytetyö on tehty systemaattisena kirjallisuuskatsastuksena. Lähteinä on käytetty artikkeleita, kirjoja ja internetiä. Sisältöanalyysin tulosten mukaan lapsilla on suuri tarve saada tietoa hoitoprosessistaan ja he haluavat olla paremmin osallisina hoidossaan. Vanhemmilla on keskeinen rooli lapsen hoidossa. Heillä on tarve olla aktiivisesti mukana hoitoprosessissa, mutta he tarvitsevat myös opastusta ja tietoa hoitohenkilökunnalta. Hoito- ja terveysalan ammattilaisten tehtävänä on neuvoa, tiedottaa ja vastata perheen yksilöllisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyön osana kehitetty ohjausmateriaali perustuu luettuun kirjallisuuteen. Kirjallisuus käsittelee lapsen perioperatiivista ohjausta sairaalakäyntiin. Ohjaamisen pitää perustua lapsen yksilölliseen kehitysvaiheeseen. Ohjausmateriaali koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa on kirje, jossa on tietoa tulevasta sairaalakäynnistä. Kirjeessä on myös tehtäviä, jotka auttavat lasta valmistautumaan sekä osallistumaan hoitoonsa ennen sairaalakäyntiä. Ohjausmateriaalin toinen osa koostuu hoitopolkukartasta. Kirje lähetetään kotiin perheelle ja hoitopolkukarttaa käytetään ohjauksen apuna sairaalassa. Lapsi jatkaa valmistautumistaan sairaalassa yhdessä ammattimaisen hoitohenkilökunnan kanssa ennen toimenpidettä hoitopolkukartan avulla. Tarkoitus on, että hoitohenkilökunta voisi käyttää kehitettyä ohjausmateriaalia apunaan jokapäiväisessä työssään.