Henkilöstön osaamisen kehittäminen : koulutukset Osuuskauppa Hämeenmaalla
Kuikko, Henna (2014)
Kuikko, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710311
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee henkilöstön osaamisen kehittämistä. Aihetta lähestytään eritoten johtamisen näkökulmasta. Työn tarkoituksena on selvittää, mitä osaamisen kehittäminen tarkoittaa ja miten johtaminen liittyy osaamisen kehittämiseen. Tässä työssä tutkitaan myös organisaatiokohtaisten koulutusten merkitystä henkilöstön osaamisen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona Osuuskauppa Hämeenmaalle, joka on merkittävä työllistäjä Kanta- ja Päijät-Hämeessä.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa selvitetään, mitä osaaminen tarkoittaa ja miten sitä johdetaan. Teoriaosan toisessa luvussa tarkastellaan henkilöstön osaamisen kehittämistä sekä osaamisen kehittämisen menetelmiä, eritoten koulutuksia. Tässä työssä henkilöstön osaamisella tarkoitetaan pääosin esimiesten osaamista ja koulutuksissa pääpaino on organisaatiokohtaisissa koulutuksissa.
Työn empiriaosuus koostuu kohdeorganisaation esittelystä, tutkimuksesta, tutkimuksen tuloksista sekä johtopäätöksistä. Empiriaosan tavoitteena on selvittää, miten esimiehet ovat suhtautuneet heille järjestettyihin koulutuksiin ja millä tavoin he haluaisivat koulutuksia kehitettävän. Empiriaosan tarkoituksena on tutkia kohdeyritykseltä saatuja materiaaleja ja tuottaa niiden pohjalta tietopaketti osaamisen kehittämisprosessin johtamisen tueksi. Paketin sisältö pohjautuu informaatioon, jota on kerätty esimiesten osallistumisesta heille järjestettyihin koulutuksiin.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kohdeyrityksen esimiehet suhtautuvat myönteisesti oman osaamisen kehittämiseen. Tätä johtopäätöstä tukee se, että lähes kaikki esimiehet ovat osallistuneet vähintään yhteen koulutukseen ja he ovat motivoituneita osallistumaan heille suunnattujen koulutusten kehittämiseen. Saatujen tulosten perusteella koulutusten tärkein kehittämiskohde on konkretian li-sääminen, sillä se edistää oppimista ja opittujen asioiden viemistä käytäntöön.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa selvitetään, mitä osaaminen tarkoittaa ja miten sitä johdetaan. Teoriaosan toisessa luvussa tarkastellaan henkilöstön osaamisen kehittämistä sekä osaamisen kehittämisen menetelmiä, eritoten koulutuksia. Tässä työssä henkilöstön osaamisella tarkoitetaan pääosin esimiesten osaamista ja koulutuksissa pääpaino on organisaatiokohtaisissa koulutuksissa.
Työn empiriaosuus koostuu kohdeorganisaation esittelystä, tutkimuksesta, tutkimuksen tuloksista sekä johtopäätöksistä. Empiriaosan tavoitteena on selvittää, miten esimiehet ovat suhtautuneet heille järjestettyihin koulutuksiin ja millä tavoin he haluaisivat koulutuksia kehitettävän. Empiriaosan tarkoituksena on tutkia kohdeyritykseltä saatuja materiaaleja ja tuottaa niiden pohjalta tietopaketti osaamisen kehittämisprosessin johtamisen tueksi. Paketin sisältö pohjautuu informaatioon, jota on kerätty esimiesten osallistumisesta heille järjestettyihin koulutuksiin.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kohdeyrityksen esimiehet suhtautuvat myönteisesti oman osaamisen kehittämiseen. Tätä johtopäätöstä tukee se, että lähes kaikki esimiehet ovat osallistuneet vähintään yhteen koulutukseen ja he ovat motivoituneita osallistumaan heille suunnattujen koulutusten kehittämiseen. Saatujen tulosten perusteella koulutusten tärkein kehittämiskohde on konkretian li-sääminen, sillä se edistää oppimista ja opittujen asioiden viemistä käytäntöön.