Kappeli Café: asiakastyöpaja hiljaisen sesongin kehittämiseksi
Posio, Miika (2014)
Posio, Miika
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012423
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on parantaa ravintola Kappelin kahvilaa asiakastyöpajamenetelmää apuna käyttäen. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen, ja sen toimeksiantaja on helsinkiläinen Hok-Elannon ravintola Kappelin kahvila.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Kappelin kahvilalle realistisia ja käyttökelpoisia ideoita siitä, miten kahvilan toimintaa voisi parantaa varsinkin hiljaisen sesongin, eli syksyn ja talven ajalle. Tämän lisäksi tavoitteena olisi keksiä ideoita, joilla nykyisten asiakkaiden vierailutiheyttä voitaisiin parantaa ja mahdollisesti uusia asiakkaita saataisiin vierailemaan uudestaan Kappelin kahvilassa ja että edellä mainitut asiakasryhmät voisivat suositella kahvilaa myös omille kavereilleen.
Menetelmä, jota tässä opinnäytetyössä käytin hyväkseni on asiakastyöpaja, johon hankin rekrytointiprosessin kautta jo olemassa olevasta Kappelin kahvilan asiakkaista tarkoitukseen sopivan työryhmän. Työpajaan osallistui lopulta kuusi kahdestatoista kutsutusta.
Tutkimustulokset osoittivat selvästi, että asiakkailla on valtavasti tietoa ja taitoa kehittää kahvilaa. Varsinkin nyt toteutetulla asiakastyöpajamenetelmällä saatiin paljon hyviä tuloksia. Saimme luotua useampia sellaisia ideoita, mitkä tulisivat tarpeeseen kahvilassa ja mitä on saatettu jo Kappelin johdossa ajatella, mutta toteutus on jäänyt uupumaan.
Mielestäni saavutin opinnäytetyön tavoitteet, ja sain kehitettyä Kappelin kahvilalle useita hyviä kehitysehdotuksia kahvilan parantamiseksi hiljaisen sesongin ajalle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Kappelin kahvilalle realistisia ja käyttökelpoisia ideoita siitä, miten kahvilan toimintaa voisi parantaa varsinkin hiljaisen sesongin, eli syksyn ja talven ajalle. Tämän lisäksi tavoitteena olisi keksiä ideoita, joilla nykyisten asiakkaiden vierailutiheyttä voitaisiin parantaa ja mahdollisesti uusia asiakkaita saataisiin vierailemaan uudestaan Kappelin kahvilassa ja että edellä mainitut asiakasryhmät voisivat suositella kahvilaa myös omille kavereilleen.
Menetelmä, jota tässä opinnäytetyössä käytin hyväkseni on asiakastyöpaja, johon hankin rekrytointiprosessin kautta jo olemassa olevasta Kappelin kahvilan asiakkaista tarkoitukseen sopivan työryhmän. Työpajaan osallistui lopulta kuusi kahdestatoista kutsutusta.
Tutkimustulokset osoittivat selvästi, että asiakkailla on valtavasti tietoa ja taitoa kehittää kahvilaa. Varsinkin nyt toteutetulla asiakastyöpajamenetelmällä saatiin paljon hyviä tuloksia. Saimme luotua useampia sellaisia ideoita, mitkä tulisivat tarpeeseen kahvilassa ja mitä on saatettu jo Kappelin johdossa ajatella, mutta toteutus on jäänyt uupumaan.
Mielestäni saavutin opinnäytetyön tavoitteet, ja sain kehitettyä Kappelin kahvilalle useita hyviä kehitysehdotuksia kahvilan parantamiseksi hiljaisen sesongin ajalle.