2011/83/EU-DIREKTIIVIN AIHEUTTAMAT MUUTOKSET JA NIIDEN TOTEUTUKSEN MÄÄRITTELY : case Oy Matkahuolto Ab
Reiman, Janne (2014)
Reiman, Janne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112650
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli määrittää uudet toimintamallit verkkokaupan pa-lautuslähetyksien hoitamiseen ja selvittää niiden aikaansaamat muutokset tuo-tantoon ja järjestelmiin. Muutoksen tarpeen sai aikaan 13.6.2014 voimaan as-tuva uusi verkkokaupan EU-direktiivi, jossa kauppiaan velvollisuudet muut-tuvat.
Työn toimeksiantajana oli Oy Matkahuolto Ab, joka toimii linja-autoliikenteessä tuottaen sekä henkilöliikenteen että pakettikuljetusten palve-luita. Verkkokauppa on kasvava alue kuljetusyritysten toiminnassa ja Oy Matkahuolto Ab:n tavoitteena on tuottaa toimialalle laadukkaita ja toimivia palveluita.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä laadullisen tutkimuksen me-netelmiä. Aineistoina käytettiin logistiikan ja kaupan kirjallisuutta sekä omaa kokemusta verkkokauppatoimialan logistiikan palveluiden tuottamisesta. Näi-den lisäksi aineistona käytettiin julkaisuja verkkokaupan toimialalta.
Tutkimuksessa määriteltiin uudet palautusmallit kuluttajalähetysten palautta-miseen. Jatkokehityksenä määrittelyt muokataan teknisen määrittelyn muo-toon ja siirretään tuotantoon. Jatkokehityskohteeksi nousi esille palveluiden yleinen kaupallistaminen.
Työn toimeksiantajana oli Oy Matkahuolto Ab, joka toimii linja-autoliikenteessä tuottaen sekä henkilöliikenteen että pakettikuljetusten palve-luita. Verkkokauppa on kasvava alue kuljetusyritysten toiminnassa ja Oy Matkahuolto Ab:n tavoitteena on tuottaa toimialalle laadukkaita ja toimivia palveluita.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä laadullisen tutkimuksen me-netelmiä. Aineistoina käytettiin logistiikan ja kaupan kirjallisuutta sekä omaa kokemusta verkkokauppatoimialan logistiikan palveluiden tuottamisesta. Näi-den lisäksi aineistona käytettiin julkaisuja verkkokaupan toimialalta.
Tutkimuksessa määriteltiin uudet palautusmallit kuluttajalähetysten palautta-miseen. Jatkokehityksenä määrittelyt muokataan teknisen määrittelyn muo-toon ja siirretään tuotantoon. Jatkokehityskohteeksi nousi esille palveluiden yleinen kaupallistaminen.