2D-animaatiotyökalut : kartoitus ja alustava suunnittelu HactEnginelle
Eklund, Sami (2014)
Eklund, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212702
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Indium Games -nimiselle, pelialalla toimivalle startup-yritykselle. Indium Games on kehittänyt omaa pelimoottoriaan jo jonkin aikaa ja pelimoottori on nimetty HactEngineksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ja tehdä alustava suunnitelma HactEngineen tuleville animaatiotyökaluille, työ rajataan 2D-animaatiotyökaluihin.
Opinnäytetyössä tutkittiin jo olemassa olevien ohjelmien ratkaisuja tutoriaalin omaisesti, jotta niistä sai tarkankuvan. Työssä käytiin läpi kolme ohjelmaa, jotka liittyvät animaatioiden tai pelien tekemiseen. Nämä ohjelmat olivat Adobe After Effects, Unity3D ja Godot, ohjelmat valittiin eri syistä. Unity3D on nykyään paljon käytetty pelikehittäjien keskuudessa. Godot-pelimoottori on taas tänä keväänä tullut avoimenlähdekoodinlisenssin alaiseksi. After effects ei ole pelimoottori vaan videoneditointiohjelma, toisin kuin Unity3D ja Godot, joten se antaa erilaisen näkökulman.
Eri ratkaisuja tutkittiin tekemällä yksinkertainen hahmon kävelyanimaatio. Animaatio toteutettiin käyttämällä samaa hahmoa, mutta se muokattiin aina kunkin ohjelman vaatimusten mukaan, jotta sitä voitiin käyttää animointiin.
Vertailuiden perusteella voitiin todeta, mitkä ovat tavanomaisimmat animaatiotyökalut ja miten ne toimivat. Sen pohjalta pystyttiin myös hyvin poimimaan ohjelmista niin hyviä ratkaisuja kuin ratkaisuja, joita voidaan käyttää HactEnginessä jatkokehittämisen jälkeen. Tuloksien avulla pystyttiin suunnittelemaan alustavasti, millaiset 2D-animaatiotyökalut voisivat HactEnginessä olla, ja miten niitä voitaisiin jatkossa kehittää paremmaksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin jo olemassa olevien ohjelmien ratkaisuja tutoriaalin omaisesti, jotta niistä sai tarkankuvan. Työssä käytiin läpi kolme ohjelmaa, jotka liittyvät animaatioiden tai pelien tekemiseen. Nämä ohjelmat olivat Adobe After Effects, Unity3D ja Godot, ohjelmat valittiin eri syistä. Unity3D on nykyään paljon käytetty pelikehittäjien keskuudessa. Godot-pelimoottori on taas tänä keväänä tullut avoimenlähdekoodinlisenssin alaiseksi. After effects ei ole pelimoottori vaan videoneditointiohjelma, toisin kuin Unity3D ja Godot, joten se antaa erilaisen näkökulman.
Eri ratkaisuja tutkittiin tekemällä yksinkertainen hahmon kävelyanimaatio. Animaatio toteutettiin käyttämällä samaa hahmoa, mutta se muokattiin aina kunkin ohjelman vaatimusten mukaan, jotta sitä voitiin käyttää animointiin.
Vertailuiden perusteella voitiin todeta, mitkä ovat tavanomaisimmat animaatiotyökalut ja miten ne toimivat. Sen pohjalta pystyttiin myös hyvin poimimaan ohjelmista niin hyviä ratkaisuja kuin ratkaisuja, joita voidaan käyttää HactEnginessä jatkokehittämisen jälkeen. Tuloksien avulla pystyttiin suunnittelemaan alustavasti, millaiset 2D-animaatiotyökalut voisivat HactEnginessä olla, ja miten niitä voitaisiin jatkossa kehittää paremmaksi.