Kotimyyntikonseptin luominen : case Wimikam Ihanaiset Oy
Rivinoja, Jenna (2014)
Rivinoja, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kotimyynnin ja verkostomarkkinoinnin eri konseptien tutkiminen suoramyyntialalla. Työn toimeksiantajana on suomalainen suoramyyntiyritys Wimikam Ihanaiset Oy. Tulosten perusteella on tarkoitus ehdottaa toimeksiantajalle sopivaa konseptia kotikutsumyyntiin.
Toimeksiantajalla on verkkokauppa sekä myymälä, joiden rinnalla yritys haluaa tehdä kotikutsumyyntiä. Tavoitteena oli selvittää eri kotimyyntiyritysten konsepteja, joiden avulla Wimikam Ihanaiset Oy voi suunnitella ja kehittää oman kotimyyntikonseptin kotikutsuja varten.
Opinnäytetyö kuvailee kotimyynnin ja verkostomarkkinoinnin määritelmiä, suoramyynnin palkkiojärjestelmiä sekä kuluttajasuojalain säädöksiä koskien erityisesti kotimyyntiä. Lisäksi työssä esitellään suoramyyntialan yrityksiä, jotka järjestävät kotimyyntikutsuja ja käyttävät verkostomarkkinointia. Tutkimuksen apuna oli haastatteluissa näiden eri yritysten jälleenmyyjiä.
Työmenetelminä oli sähköisten lähteiden tutkiminen ja eri kotimyyntiyritysten toiminnan selvittäminen yritysten nettisivuilta. Tämän jälkeen suunniteltiin haastattelut eri yritysten jälleenmyyjien kanssa. Ennen haastatteluja mietittiin valmiiksi kysymykset, joista on hyötyä toimeksiantajalle. Haastatteluissa käytettiin apunvälineenä älypuhelinta, jolla nauhoitettiin myyjien haastattelut.
Työn tuloksena on näiden yritysten vertailu ja ehdotus toimeksiantajalle kotimyyntikonseptista, jossa esimerkiksi emännänlahjat ovat uniikkeja eikä niitä voi ostaa verkkokaupasta tai myymälästä. Toimeksiantaja voi alkaa heti rakentamaan kotimyyntimallia tämän opinnäytetyön tuloksiin perustuen.
Toimeksiantajalla on verkkokauppa sekä myymälä, joiden rinnalla yritys haluaa tehdä kotikutsumyyntiä. Tavoitteena oli selvittää eri kotimyyntiyritysten konsepteja, joiden avulla Wimikam Ihanaiset Oy voi suunnitella ja kehittää oman kotimyyntikonseptin kotikutsuja varten.
Opinnäytetyö kuvailee kotimyynnin ja verkostomarkkinoinnin määritelmiä, suoramyynnin palkkiojärjestelmiä sekä kuluttajasuojalain säädöksiä koskien erityisesti kotimyyntiä. Lisäksi työssä esitellään suoramyyntialan yrityksiä, jotka järjestävät kotimyyntikutsuja ja käyttävät verkostomarkkinointia. Tutkimuksen apuna oli haastatteluissa näiden eri yritysten jälleenmyyjiä.
Työmenetelminä oli sähköisten lähteiden tutkiminen ja eri kotimyyntiyritysten toiminnan selvittäminen yritysten nettisivuilta. Tämän jälkeen suunniteltiin haastattelut eri yritysten jälleenmyyjien kanssa. Ennen haastatteluja mietittiin valmiiksi kysymykset, joista on hyötyä toimeksiantajalle. Haastatteluissa käytettiin apunvälineenä älypuhelinta, jolla nauhoitettiin myyjien haastattelut.
Työn tuloksena on näiden yritysten vertailu ja ehdotus toimeksiantajalle kotimyyntikonseptista, jossa esimerkiksi emännänlahjat ovat uniikkeja eikä niitä voi ostaa verkkokaupasta tai myymälästä. Toimeksiantaja voi alkaa heti rakentamaan kotimyyntimallia tämän opinnäytetyön tuloksiin perustuen.