Kuvakommunikaatio autistisen lapsen ratsastusterapiassa : Kuvamateriaalia terapiatallille
Leskinen, Anni (2014)
Leskinen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112534
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriöihin luetaan klassisen autismin lisäksi tarkemmin määrittämätön laaja-alainen kehityshäiriö ja Aspergerin oireyhtymä. Laaja-alaisiin kehityshäiriöihin luetaan nykyisin myös disintegratiivinen häiriö ja Rettin oireyhtymä. Häiriöille tyypillisiä piirteitä ovat sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin vaikeudet sekä käyttäytymisessä esiin tulevat erityispiirteet.
Autismikirjon häiriöiden yksi diagnostisista perusteista on puheen ja kielen kehityksen viivästyminen tai oppimattomuus. Autistisista 25-50 % ei opi ollenkaan puhumaan tai heillä on erittäin heikko puhekyky. Heikko tunteiden ilmaiseminen, kommunikaatio ja vuorovaikutus aiheuttavat autismikirjon henkilöillä usein väärinymmärrystä ja väärinkäsityksiä, jotka saattavat ilmentyä haasteellisena käytöksenä joko itseä tai muita kohtaan.
Ratsastusterapia on kokonaisvaltainen kuntoutusmuoto, jossa ovat osallisina kuntoutuja, ratsastusterapeutti sekä hevonen. Ratsastusterapian avulla voidaan kehittää autistisen lapsen sosiaalista vuorovaikutusta ja kommunikointitaitoja sekä aistitietojen yhdistämistä eli sensorista integraatiota.
Työn tarkoitus oli tehdä kuvamateriaalia ratsastusterapiaan. Kuvien avulla autismin kirjon lapset saavat tietoa tapahtumien järjestyksestä ja mahdollisuuden kommunikoida kuvien avulla. Tavoitteena on vähentää haasteellista käyttäytymistä ratsastusterapiassa sekä luoda lapsille käyttäytymismalleja kuinka toimitaan. Tuloksena syntyi kuvia ratsastusterapian etenemisestä, tallisäännöt sekä ylimääräisiä kuvia muun muassa valinnoista.
Autismikirjon häiriöiden yksi diagnostisista perusteista on puheen ja kielen kehityksen viivästyminen tai oppimattomuus. Autistisista 25-50 % ei opi ollenkaan puhumaan tai heillä on erittäin heikko puhekyky. Heikko tunteiden ilmaiseminen, kommunikaatio ja vuorovaikutus aiheuttavat autismikirjon henkilöillä usein väärinymmärrystä ja väärinkäsityksiä, jotka saattavat ilmentyä haasteellisena käytöksenä joko itseä tai muita kohtaan.
Ratsastusterapia on kokonaisvaltainen kuntoutusmuoto, jossa ovat osallisina kuntoutuja, ratsastusterapeutti sekä hevonen. Ratsastusterapian avulla voidaan kehittää autistisen lapsen sosiaalista vuorovaikutusta ja kommunikointitaitoja sekä aistitietojen yhdistämistä eli sensorista integraatiota.
Työn tarkoitus oli tehdä kuvamateriaalia ratsastusterapiaan. Kuvien avulla autismin kirjon lapset saavat tietoa tapahtumien järjestyksestä ja mahdollisuuden kommunikoida kuvien avulla. Tavoitteena on vähentää haasteellista käyttäytymistä ratsastusterapiassa sekä luoda lapsille käyttäytymismalleja kuinka toimitaan. Tuloksena syntyi kuvia ratsastusterapian etenemisestä, tallisäännöt sekä ylimääräisiä kuvia muun muassa valinnoista.