Infrahoidon seurantajärjestelmien optimointi Kokkolan alueurakassa
Hongell, Tuomas (2014)
Hongell, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713097
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä ratkaisuja teiden kunnossapidon käytössä olevien seurantajärjestelmien ongelmiin ja selvittää mahdollisuuksia tehostaa työntekoa nykyisin käytössä olevilla järjestelmillä. Lisäksi työn tilaajan toiveesta suoritettiin reittilaskentaa tietarkastuksien optimoimiseksi.
Tutkimus tehtiin Destia Oy:n toimeksiantona teiden kunnossapidon yksikölle, Kokkolan alueurakalle. Tiedonhakuun käytettiin hyväksi työn tilaajalta saatuja materiaaleja sekä tehtiin paljon selvitystyötä haastattelemalla työntekijöitä Destian eri yksiköistä ja yrityksen ulkopuolelta.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta, jossa on esitelty käytettävissä olevat järjestelmät, niiden toiminta ja käyttäjät. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään teiden kunnossapidossa vaadittavia laatujärjestelmiä ja -luokituksia. Varsinaisessa käsittelyosuudessa paneudutaan työssä esiintyviin ongelmiin ja esitetään niihin mahdollisia ratkaisuja.
Seurantajärjestelmien optimoinnissa työnjohtajien puolella parhaimmaksi tehokkuuden parantamiseksi nähtiin järjestelmien etäkäyttö. Kuljettajien osalta tehokkuuden nostamiseen paras ratkaisu oli leimausjärjestelmän päivittäminen uuteen versioon, joka myös tullaan toteuttamaan lähitulevaisuudessa. Reittilaskenta tehtiin käyttäen erillistä reittilaskentaohjelmaa, josta saatuja tuloksia käytetään jatkossa pohjana reittisuunnittelun laatimisessa. Laskennalla saatiin toteutettua kustannussäästöjä tarkastusreittien ajamiseen.
Tutkimus tehtiin Destia Oy:n toimeksiantona teiden kunnossapidon yksikölle, Kokkolan alueurakalle. Tiedonhakuun käytettiin hyväksi työn tilaajalta saatuja materiaaleja sekä tehtiin paljon selvitystyötä haastattelemalla työntekijöitä Destian eri yksiköistä ja yrityksen ulkopuolelta.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta, jossa on esitelty käytettävissä olevat järjestelmät, niiden toiminta ja käyttäjät. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään teiden kunnossapidossa vaadittavia laatujärjestelmiä ja -luokituksia. Varsinaisessa käsittelyosuudessa paneudutaan työssä esiintyviin ongelmiin ja esitetään niihin mahdollisia ratkaisuja.
Seurantajärjestelmien optimoinnissa työnjohtajien puolella parhaimmaksi tehokkuuden parantamiseksi nähtiin järjestelmien etäkäyttö. Kuljettajien osalta tehokkuuden nostamiseen paras ratkaisu oli leimausjärjestelmän päivittäminen uuteen versioon, joka myös tullaan toteuttamaan lähitulevaisuudessa. Reittilaskenta tehtiin käyttäen erillistä reittilaskentaohjelmaa, josta saatuja tuloksia käytetään jatkossa pohjana reittisuunnittelun laatimisessa. Laskennalla saatiin toteutettua kustannussäästöjä tarkastusreittien ajamiseen.