Print media companies in the new media environment : a study of companies and consumers in Finland
Auvinen, Jere (2014)
Auvinen, Jere
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813145
Tiivistelmä
Mediaympäristö on muuttunut merkittävästi kahden viime vuosikymmenen aikana internetin yleistymisen sekä teknologisessa kehityksessä otettujen edistysaskelten myötä. Internet on mahdollistanut kuluttajille helpon pääsyn suureen määrään heitä kiinnostavaa sisältöä, jota tukevat teknologiset mobiiliratkaisut – kuten älypuhelimet ja tabletit – tehden mahdolliseksi päästä käsiksi haluttuun sisältöön lähes missä vain, milloin vain.
Tämä kehitys on asettanut todellisia uhkia painomedian julkaisualan yrityksille, joiden asiakaskunta on pitkään koostunut ihmisistä tietyillä alueilla ja demograafisissa ryhmissä, joille sanoma- ja aikakauslehti pitkään toimivat ainoina kirjoitetun journalismin lähteinä.Internet muutti kaiken tämän, tuhoten painomedian aiemman roolin ja pakottaen julkaisijat miettimään liiketoimintamallejaan uudelleen sopeutuakseen uuteen mediaympäristöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä painomedian asemassa tapahtuneita muutoksia uudessa mediaympäristössä, kartoittaa painomediayhtiöiden toteuttamia ratkaisumalleja sekä tarkastella, kuinka hyvin niiden tavoitteet vastaavat kuluttajien toiveisiin Suomen markkinoilla. Käsittelyssä on myös asioita koskien alan yleiskuvaa sekä mahdollisia tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla käytännön tapauksia ja niiden vastaavuutta tuloksiin kuluttajakyselystä, joka suunniteltiin erityisesti tätä tutkimusta varten. Käytännön esimerkit julkaisuyhtiöiden kokemuksista ja heidän edesottamuksistaan liiketoimintamallien suhteen tukevat yleistä ymmärrystä kyseessä olevasta aiheesta sekä antavat arvokasta tietoa muille mahdollisille yrityksille, joilla on edessään samankaltaisia haasteita.
Tämä kehitys on asettanut todellisia uhkia painomedian julkaisualan yrityksille, joiden asiakaskunta on pitkään koostunut ihmisistä tietyillä alueilla ja demograafisissa ryhmissä, joille sanoma- ja aikakauslehti pitkään toimivat ainoina kirjoitetun journalismin lähteinä.Internet muutti kaiken tämän, tuhoten painomedian aiemman roolin ja pakottaen julkaisijat miettimään liiketoimintamallejaan uudelleen sopeutuakseen uuteen mediaympäristöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä painomedian asemassa tapahtuneita muutoksia uudessa mediaympäristössä, kartoittaa painomediayhtiöiden toteuttamia ratkaisumalleja sekä tarkastella, kuinka hyvin niiden tavoitteet vastaavat kuluttajien toiveisiin Suomen markkinoilla. Käsittelyssä on myös asioita koskien alan yleiskuvaa sekä mahdollisia tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla käytännön tapauksia ja niiden vastaavuutta tuloksiin kuluttajakyselystä, joka suunniteltiin erityisesti tätä tutkimusta varten. Käytännön esimerkit julkaisuyhtiöiden kokemuksista ja heidän edesottamuksistaan liiketoimintamallien suhteen tukevat yleistä ymmärrystä kyseessä olevasta aiheesta sekä antavat arvokasta tietoa muille mahdollisille yrityksille, joilla on edessään samankaltaisia haasteita.