B2B-sisältömarkkinoinnin mahdollisuudet asiantuntijapalveluissa - Case: Yritys X
Yli-Kyyny, Elina (2014)
Yli-Kyyny, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka B2B-yritykset saadaan kiinnostumaan asiantuntijapalveluista sisältömarkkinoinnin avulla. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka sisältömarkkinoinnilla saavutetaan uusia asiakkuuksia ja mitä mahdollisuuksia sisältömarkkinointi tarjoaa asiantuntijaorganisaatiolle. Opinnäytetyö tehtiin asiantuntijaorganisaatiolle, jonka toimialaan kuuluvat valmennus, -konsultointi –ja markkinointipalvelut. Työn aiheen valintaan vaikutti työskentely yrityksen markkinoinnissa, sekä yrityksen kiinnostus sisältömarkkinointia ja sen mahdollisuuksia kohtaan.
Opinnäytetyössä tutkittiin asiantuntijaorganisaatiolle toimivia sisältömarkkinoinnin keinoja ja kanavia. Keinojen osalta tutkittiin blogeja sekä potentiaalisten asiakkaiden tavoittamista. Kanavissa keskityttiin sähköisten kanavien hyödyntämiseen, etenkin sosiaalisessa mediassa. Työ rajattiin asiantuntijaorganisaatioihin ja digitaaliseen markkinointiviestintään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty asiantuntijapalveluiden markkinoinnin ja digitaalisen mark-kinointiviestinnän lisäksi B2B-sisältömarkkinointia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Kilpailija-analyysin avulla tutkittiin, kuinka asiantuntijaorganisaatiot tekevät sisältömarkkinointia Suomessa ja ulkomailla. Kilpailija-analyysissa tutkittiin yhteensä 39 yrityksen sisältömarkkinoinnin menetelmiä sekä sosiaalisen median hyödyntämistä sisällön jakamisessa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Kaikki haastateltavat olivat viestinnän ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita ja jokainen haastattelu suoritettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin analysointia varten. Asiantuntijoiden vastausten perusteella luotiin sisältömarkkinoinnin SWOT-analyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset saadaan kiinnostumaan asiantuntijaorganisaatiosta luomalla heille hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä. Sisältömarkkinoinnissa asiakkaan auttaminen on keskeistä ja samalla organisaatio pystyy tuomaan esille omaa asiantuntijuuttaan. Sisältöä täytyy jakaa eri kanavissa, jotta se tavoittaa kohderyhmänsä ja mahdollistaa uusien kontaktien syntymisen yritykselle.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella toimeksiantajayritykselle annettiin kehitysehdotuksia sen oman sisältömarkkinoinnin parantamiseksi ja kehittämiseksi. Kehitysehdotukset koskivat yrityksen nykyisiä menetelmiä ja kanavia, sekä uusia ideoita sisältömarkkinointiin, joita yrityksellä ei vielä ole käytössään.
Opinnäytetyössä tutkittiin asiantuntijaorganisaatiolle toimivia sisältömarkkinoinnin keinoja ja kanavia. Keinojen osalta tutkittiin blogeja sekä potentiaalisten asiakkaiden tavoittamista. Kanavissa keskityttiin sähköisten kanavien hyödyntämiseen, etenkin sosiaalisessa mediassa. Työ rajattiin asiantuntijaorganisaatioihin ja digitaaliseen markkinointiviestintään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty asiantuntijapalveluiden markkinoinnin ja digitaalisen mark-kinointiviestinnän lisäksi B2B-sisältömarkkinointia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Kilpailija-analyysin avulla tutkittiin, kuinka asiantuntijaorganisaatiot tekevät sisältömarkkinointia Suomessa ja ulkomailla. Kilpailija-analyysissa tutkittiin yhteensä 39 yrityksen sisältömarkkinoinnin menetelmiä sekä sosiaalisen median hyödyntämistä sisällön jakamisessa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Kaikki haastateltavat olivat viestinnän ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita ja jokainen haastattelu suoritettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin analysointia varten. Asiantuntijoiden vastausten perusteella luotiin sisältömarkkinoinnin SWOT-analyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset saadaan kiinnostumaan asiantuntijaorganisaatiosta luomalla heille hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä. Sisältömarkkinoinnissa asiakkaan auttaminen on keskeistä ja samalla organisaatio pystyy tuomaan esille omaa asiantuntijuuttaan. Sisältöä täytyy jakaa eri kanavissa, jotta se tavoittaa kohderyhmänsä ja mahdollistaa uusien kontaktien syntymisen yritykselle.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella toimeksiantajayritykselle annettiin kehitysehdotuksia sen oman sisältömarkkinoinnin parantamiseksi ja kehittämiseksi. Kehitysehdotukset koskivat yrityksen nykyisiä menetelmiä ja kanavia, sekä uusia ideoita sisältömarkkinointiin, joita yrityksellä ei vielä ole käytössään.