Pluskokojen markkinakartoitus Las Palmasissa
Paulin, Dacil (2014)
Paulin, Dacil
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080413370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080413370
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli markkinakartoitus, jossa kerättiin tietoa Las Palmasin alueen naistenvaatevalikoimasta niin sanottujen pluskokojen osalta. Tutkimuskysymykset nousivat esiin opinnäytetyön tekijän omien, yritystoiminnan aloittamiseen liittyvien tarpeiden mukaisiksi.
Aihetta tutkittiin kvalitatiivisen markkinatutkimuksen avulla, ja tutkimusotteeksi valittiin kertaluonteinen markkinakartoitus. Aineistonkeruumenetelmänä toimi havainnointi. Havainnot koottiin tiiviiksi tulkinnaksi vaatetarjonnan tämänhetkisestä tilasta, ja tulkinnan pohjalta muodostettiin näkemys siitä, millä tavalla Las Palmasin pluskokojen naistenvaatetarjontaa voidaan monipuolistaa.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että Las Palmasin pluskokojen naistenvaatevalikoima on suppea. Tuotevalikoima oli eri liikkeissä hyvin samantyyppinen, ja suurimmaksi puutteeksi nousi se, että isokokoisten valikoimissa ei oltu huomioitu eri vartalotyyppejä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyvin ajankohtaisia, sillä markkinakartoitus kuvaa tuotteiden saatavuutta tutkimuksen toteuttamishetkellä. Ajan kuluessa tutkimustulos voi muuttua epäluotettavammaksi, sillä jo yksikin uusi toimija alalla voi muuttaa tilanteen.
Aihetta tutkittiin kvalitatiivisen markkinatutkimuksen avulla, ja tutkimusotteeksi valittiin kertaluonteinen markkinakartoitus. Aineistonkeruumenetelmänä toimi havainnointi. Havainnot koottiin tiiviiksi tulkinnaksi vaatetarjonnan tämänhetkisestä tilasta, ja tulkinnan pohjalta muodostettiin näkemys siitä, millä tavalla Las Palmasin pluskokojen naistenvaatetarjontaa voidaan monipuolistaa.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että Las Palmasin pluskokojen naistenvaatevalikoima on suppea. Tuotevalikoima oli eri liikkeissä hyvin samantyyppinen, ja suurimmaksi puutteeksi nousi se, että isokokoisten valikoimissa ei oltu huomioitu eri vartalotyyppejä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyvin ajankohtaisia, sillä markkinakartoitus kuvaa tuotteiden saatavuutta tutkimuksen toteuttamishetkellä. Ajan kuluessa tutkimustulos voi muuttua epäluotettavammaksi, sillä jo yksikin uusi toimija alalla voi muuttaa tilanteen.