Visuaalisen markkinoinnin vaikutukset kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymiseen Jyväskylän Kekäleessä
Pieniluoma, Saara (2014)
Pieniluoma, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten visuaalinen markkinointi vaikuttaa Kekäleen Jyväskylän myymälän kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tutkimuskysymykset muotoutuivat seuraavanlaisiksi: “Vaikuttavatko esillepanot Jyväskylän Kekäleen kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymiseen?” ja “Vaikuttavatko atmosfääriset tekijät Jyväskylän Kekäleen kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymiseen?”
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin visuaaliseen markkinointiin ja kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaatekaupan näkökulmasta. Tutkimusosio suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti 300:lle Kekäleen Jyväskylän myymälässä eniten viimeisen vuoden aikana ostoja tehneelle kanta-asiakkaalle. Otanta perustui siihen, että valitut kanta-asiakkaat ovat vierailleet uudistetussa myymälässä. Kaikkiaan vastauksia saatiin 69 kappaletta, joten vastausprosentiksi tuli 23 prosenttia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että esillepanot ja tunnelma myymälässä koettiin kaikin puolin miellyttäviksi ja inspiroiviksi. Tuotteiden katsominen ja mallien hahmottaminen koettiin jonkin verran helpommaksi henkarista kuin pöydältä. Kanta-asiakkaat saapuvat Kekäleen Jyväskylän myymälään hyvän palvelun ja laadukkaiden merkkituotteiden vuoksi, mistä johtuen muun muassa näyteikkuna jää vähälle huomiolle.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Kekäleen myymälöiden visuaalisen ilmeen parantamisessa ja asiakkaiden viihtymisen lisäämisessä. Myöhemmin kysely voidaan toteuttaa myös muissa Kekäleen myymälöissä, jolloin tuloksista olisi enemmän hyötyä koko ketjulle.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin visuaaliseen markkinointiin ja kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaatekaupan näkökulmasta. Tutkimusosio suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti 300:lle Kekäleen Jyväskylän myymälässä eniten viimeisen vuoden aikana ostoja tehneelle kanta-asiakkaalle. Otanta perustui siihen, että valitut kanta-asiakkaat ovat vierailleet uudistetussa myymälässä. Kaikkiaan vastauksia saatiin 69 kappaletta, joten vastausprosentiksi tuli 23 prosenttia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että esillepanot ja tunnelma myymälässä koettiin kaikin puolin miellyttäviksi ja inspiroiviksi. Tuotteiden katsominen ja mallien hahmottaminen koettiin jonkin verran helpommaksi henkarista kuin pöydältä. Kanta-asiakkaat saapuvat Kekäleen Jyväskylän myymälään hyvän palvelun ja laadukkaiden merkkituotteiden vuoksi, mistä johtuen muun muassa näyteikkuna jää vähälle huomiolle.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Kekäleen myymälöiden visuaalisen ilmeen parantamisessa ja asiakkaiden viihtymisen lisäämisessä. Myöhemmin kysely voidaan toteuttaa myös muissa Kekäleen myymälöissä, jolloin tuloksista olisi enemmän hyötyä koko ketjulle.