Seikkailukasvatuksellinen Luontoliikuntapäivä
Koppinen, Janne; Yrjälä, Paula (2014)
Koppinen, Janne
Yrjälä, Paula
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513585
Tiivistelmä
Työmme tarkoituksena oli tehdä tuotos, jota työmme tilaaja voi hyödyntää verkko-ympäristössä edistäen nuorten terveyttä ja hyvinvointia. Tuotos oli video seikkailukasvatuksellisen luontoliikuntapäivän järjestämisestä.Oppimismenetelminä käytimme seikkailukasvatusta ja elämyspedagogiikkaa sekä yhteistoiminnallista oppimismenetelmää. Seikkailukasvatuksellinen oppiminen edistää nuorten sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Yhteistoiminnallista oppimismenetelmää käytetään yhtenä työkaluna seikkailukasvatuksessa.Työ toteutettiin oppilaslähtöisesti Sallatunturin koulun 7. luokkalaisille. Toimeksiantajana toimi ArctiChildrenInNet-hanke.
Työmme oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka palveli toimeksiantajaa opetusmenetelmiä kehittävänä hankkeena. Opinnäytetyössä oli kolme vaihetta: luontoliikuntapäivän järjestäminen, raportointi ja video eli tuotos. Toiminta ja teoria olivat vuorovaikutuksessa keskenään. Toimintaa analysoimme omilla havainnoillamme, muistiinpanoillamme, video- ja valokuvaamalla sekä palautekyselyllä. Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen, tutkimuksiin, artikkeleihin ja haastatteluihin.
Seikkailukasvatusta pidetään vaihtoehtoisena oppimismenetelmänä opetussuunnitelmassa.Seikkailukasvatuksen menetelmät edistivät luokan ryhmätyöskentelyä. Yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutuksia oli, että oppilaat ratkoivat ongelmia yhdessä ja kokivat onnistumisia ryhmänä. Oppilaat kokivat luontoliikuntapäivän onnistuneeksi ja toivoivat, että päiviä järjestettäisiin useammin.
Työmme oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka palveli toimeksiantajaa opetusmenetelmiä kehittävänä hankkeena. Opinnäytetyössä oli kolme vaihetta: luontoliikuntapäivän järjestäminen, raportointi ja video eli tuotos. Toiminta ja teoria olivat vuorovaikutuksessa keskenään. Toimintaa analysoimme omilla havainnoillamme, muistiinpanoillamme, video- ja valokuvaamalla sekä palautekyselyllä. Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen, tutkimuksiin, artikkeleihin ja haastatteluihin.
Seikkailukasvatusta pidetään vaihtoehtoisena oppimismenetelmänä opetussuunnitelmassa.Seikkailukasvatuksen menetelmät edistivät luokan ryhmätyöskentelyä. Yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutuksia oli, että oppilaat ratkoivat ongelmia yhdessä ja kokivat onnistumisia ryhmänä. Oppilaat kokivat luontoliikuntapäivän onnistuneeksi ja toivoivat, että päiviä järjestettäisiin useammin.