iPad-sovellusten käyttö prosessitaitojen arvioinnissa
Palo, Marketta; Saarinen, Hanna (2014)
Palo, Marketta
Saarinen, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082813633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082813633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää käyttökelpoisia iPad -sovelluksia asiakkaan prosessitaitojen arvioinnissa käytettävälle toiminnalle osana työkyvyn arviointia. Kehittämistyön tavoite oli, että toimeksiantajamme Kuntoutuskeskus Petrea saa käyttöönsä uuden prosessitaitojen arvioinnissa käytettävän välineen. Toimeksiantajamme halusi käyttöönsä sovelluksista myös kirjallisen manuaalin.
Teoreettinen viitekehyksemme perustuu The Perceive, Recall, Plan and Perform System of Task Analysis (PRPP) –malliin, joka keskittyy yksilön tiedon prosessointiin ja hyödyntää tehtäväkeskeisen toiminnan analyysiin työtapoja. Malli on luotu arvioinnin tarpeisiin. Sitä täydentämään olemme käyttäneet teoriatietoa tehtäväkeskeisestä toiminnan analyysistä.
Muodostimme toimeksiantajan haastattelun pohjalta kriteerit iPad -sovellusten seulonnan pohjaksi. Valikoituneita sovelluksia olivat PhotoStory, SimpleDifferent ja GoogleEearth. Laadimme kullekin sovellukselle oman tehtävän, jotta arviointi voisi olla kriteeriperusteista. Laadimme kullekin tehtävälle kirjallisen ohjeistuksen sekä lomakkeen toiminnan havainnointia ja arviointia varten. Toimeksiantajamme koekäytti sovellusten tehtävät sekä havaintolomakkeet ja antoi niistä palautetta, minkä perusteella teimme niihin tarvittavat muutokset.
iPad –tehtävissä suoriutumisen arviointi on laadullista, jonka vuoksi tarvitaan toimintaterapeutin prosessitaitoihin ja toiminnan analyysiin liittyvää asiantuntemusta ja kliinistä päättelyä. Käyttökokemus iPad –sovellusten käytöstä arvioinnissa on vähäistä ja sitä koskevalle jatkotutkimukselle on tarvetta.
Teoreettinen viitekehyksemme perustuu The Perceive, Recall, Plan and Perform System of Task Analysis (PRPP) –malliin, joka keskittyy yksilön tiedon prosessointiin ja hyödyntää tehtäväkeskeisen toiminnan analyysiin työtapoja. Malli on luotu arvioinnin tarpeisiin. Sitä täydentämään olemme käyttäneet teoriatietoa tehtäväkeskeisestä toiminnan analyysistä.
Muodostimme toimeksiantajan haastattelun pohjalta kriteerit iPad -sovellusten seulonnan pohjaksi. Valikoituneita sovelluksia olivat PhotoStory, SimpleDifferent ja GoogleEearth. Laadimme kullekin sovellukselle oman tehtävän, jotta arviointi voisi olla kriteeriperusteista. Laadimme kullekin tehtävälle kirjallisen ohjeistuksen sekä lomakkeen toiminnan havainnointia ja arviointia varten. Toimeksiantajamme koekäytti sovellusten tehtävät sekä havaintolomakkeet ja antoi niistä palautetta, minkä perusteella teimme niihin tarvittavat muutokset.
iPad –tehtävissä suoriutumisen arviointi on laadullista, jonka vuoksi tarvitaan toimintaterapeutin prosessitaitoihin ja toiminnan analyysiin liittyvää asiantuntemusta ja kliinistä päättelyä. Käyttökokemus iPad –sovellusten käytöstä arvioinnissa on vähäistä ja sitä koskevalle jatkotutkimukselle on tarvetta.