Näkemyksiä ammattikorkeakoulutuksesta ja tulevaisuuden työelämästä : Case Restonomi
Vajanto, Virve (2014)
Vajanto, Virve
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miltä ammattikorkeakoulutuksen opetus ja restonomin työelämässä vaadittavat osaamistarpeet näyttävät vuonna 2020. Tarkastelun kohteena olivat ammattikorkeakoulun opetuksen kehitys, restonomin työelämän vaatimat muutospaineet ja palveluliiketoiminnan tulevaisuuden kehitys.
Opinnäytetyössä suoritettiin kaksi tutkimuskyselyä. Pilottina toteutettiin kysely ravintola-alan ammattilaisille ja alalla työskenteleville lehtoreille heinäkuussa 2013. Toinen tutkimuskysely suoritettiin Delfoi-kyselynä tammi-helmikuussa 2014 restonomi-opintoja suorittavalle opiskelijaryhmälle.
Tuloksissa nousee esille restonomikoulutuksen haasteena tunnistaa elinkeinorakenteessa meneillään olevat muutokset ja ohjata opiskelijoita hankkimaan muutosten edellyttämää osaamista. Restonomin täytyy tuntea ravintolan toimintalogiikka ja kaikki työvaiheet pystyäkseen organisoimaan.
Tuloksien perusteella muodostui kuva mahdollisista tulevaisuuden näkymistä skenaarioina. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että innovatiivisessa oppimisessa pitää pyrkiä kehittämään ennakoivasti tulevaisuuden osaamista edistäviä uusia oppimisympäristöjä ja innovatiivisia pedagogisia koulutusmuotoja.
Opinnäytetyössä suoritettiin kaksi tutkimuskyselyä. Pilottina toteutettiin kysely ravintola-alan ammattilaisille ja alalla työskenteleville lehtoreille heinäkuussa 2013. Toinen tutkimuskysely suoritettiin Delfoi-kyselynä tammi-helmikuussa 2014 restonomi-opintoja suorittavalle opiskelijaryhmälle.
Tuloksissa nousee esille restonomikoulutuksen haasteena tunnistaa elinkeinorakenteessa meneillään olevat muutokset ja ohjata opiskelijoita hankkimaan muutosten edellyttämää osaamista. Restonomin täytyy tuntea ravintolan toimintalogiikka ja kaikki työvaiheet pystyäkseen organisoimaan.
Tuloksien perusteella muodostui kuva mahdollisista tulevaisuuden näkymistä skenaarioina. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että innovatiivisessa oppimisessa pitää pyrkiä kehittämään ennakoivasti tulevaisuuden osaamista edistäviä uusia oppimisympäristöjä ja innovatiivisia pedagogisia koulutusmuotoja.