Ongelmaperustainen oppiminen ammatillisessa aikuiskoulutuksessa
Eskelinen, Tuula (2014)
Eskelinen, Tuula
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091513980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091513980
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, miten voidaan hyödyntää ongelmaperustaista oppimista ammatillisen aikuiskoulutuksen opetuksessa. Tarkoituksena oli saada tietoa ja kokemusta siitä kuinka ongelmaperustainen oppiminen sopii ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Saadun tiedon ja kokemuksen kautta voisin kehittyä aikuisten opettajana ja pystyä tarjoamaan mielekkäitä ja innostavia oppimiskokemuksia.
Kehittämishankkeen empiirisen osuuden muodostaa opetusharjoittelussa oppilailta saatu palaute ja sen pohdinta. Keräsin opiskelijoiden tuntipalautteet tutkimusmateriaalisekseni tähän kehittämishankkeeseen. Ongelmaperustainen oppiminen oli minulle uusi tuttavuus ja työn tarkoituksena oli saada opettaja- ja opiskelijapalautteiden kautta tietoa miten voisin jatkossa omassa opettamisessani hyödyntää tätä opetusmenetelmää.
Ongelmaperustaista oppimisen prosessia kuvataan erilaisten mallien avulla. Osa niistä painottaa ongelmanratkaisun prosessin kuvausta ja osa toimii laajemmin työskentelyn strategiamallina. Ongelmaperustainen oppimisympäristö tarjoaa virikkeellisen ja työelämälähtöisen tavan oppia uuteen ammattiin tai hankkia ammatissa tarvittavaa lisäkoulutusta.
Aikuiskoulutus on nykyään muutakin kuin harrastusta, sillä on merkittävä rooli aikuisten kouluttajana, ammattitaidon ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Tämän päivän ammatillinen aikuisopiskelu on monipuolista, käytännönläheistä tekemällä oppimista, jossa opiskelija voi käyttää omaa asiantuntemustaan ja kokemustaan Keskustelu, yhteistyö, ajatustenvaihto ja yhdessä oppiminen ovat tärkeä osa aikuisopiskelua. Työelämäjakso tarjosi minulle tilaisuuden tavoitteellisesti tarkastella sekä omaa että aikuisopiskelijoiden osaamista ja kehittämistehtävän kautta tutustuminen ongelmaperustaiseen oppimiseen tuotti omaa opettajuutta tukevaa ymmärrystä, kasvua opettajuuteen ja uusia näkökulmia. Opetuksen uudenlaiset lähestymistavat avaavat upeita mahdollisuuksia kehittää opetusta ja saavuttaa parempia oppimistuloksia. Niitä soveltamalla on mahdollista oppia osaamista ja tuottaa ammatillisen aikuiskoulutukseen sen kaipaamia työelämälähtöisiä ratkaisuja ja osaamista.
Kehittämishankkeen empiirisen osuuden muodostaa opetusharjoittelussa oppilailta saatu palaute ja sen pohdinta. Keräsin opiskelijoiden tuntipalautteet tutkimusmateriaalisekseni tähän kehittämishankkeeseen. Ongelmaperustainen oppiminen oli minulle uusi tuttavuus ja työn tarkoituksena oli saada opettaja- ja opiskelijapalautteiden kautta tietoa miten voisin jatkossa omassa opettamisessani hyödyntää tätä opetusmenetelmää.
Ongelmaperustaista oppimisen prosessia kuvataan erilaisten mallien avulla. Osa niistä painottaa ongelmanratkaisun prosessin kuvausta ja osa toimii laajemmin työskentelyn strategiamallina. Ongelmaperustainen oppimisympäristö tarjoaa virikkeellisen ja työelämälähtöisen tavan oppia uuteen ammattiin tai hankkia ammatissa tarvittavaa lisäkoulutusta.
Aikuiskoulutus on nykyään muutakin kuin harrastusta, sillä on merkittävä rooli aikuisten kouluttajana, ammattitaidon ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Tämän päivän ammatillinen aikuisopiskelu on monipuolista, käytännönläheistä tekemällä oppimista, jossa opiskelija voi käyttää omaa asiantuntemustaan ja kokemustaan Keskustelu, yhteistyö, ajatustenvaihto ja yhdessä oppiminen ovat tärkeä osa aikuisopiskelua. Työelämäjakso tarjosi minulle tilaisuuden tavoitteellisesti tarkastella sekä omaa että aikuisopiskelijoiden osaamista ja kehittämistehtävän kautta tutustuminen ongelmaperustaiseen oppimiseen tuotti omaa opettajuutta tukevaa ymmärrystä, kasvua opettajuuteen ja uusia näkökulmia. Opetuksen uudenlaiset lähestymistavat avaavat upeita mahdollisuuksia kehittää opetusta ja saavuttaa parempia oppimistuloksia. Niitä soveltamalla on mahdollista oppia osaamista ja tuottaa ammatillisen aikuiskoulutukseen sen kaipaamia työelämälähtöisiä ratkaisuja ja osaamista.