Elämyksellisen matkailutuotteen kehittäminen : Laitalan Lomien riiheen toteutettava vanhojen esineiden näyttely
Pappi, Ira (2014)
Pappi, Ira
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714032
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on matkailutuotteen kehittäminen ja toteuttaminen maaseutumat-kailuyritys Laitalan Lomille. Yritys sijaitsee Valtimolla, Pohjois-Karjalassa. Tuotekehitysprosessissa tavoitteena oli kehittää elämyksellinen tuote, joka hyödyttää yrityksen liiketoimintaa. Tuote on yrityksen pihapiirissä sijait-sevaan riiheen koottu kotiseutumuseon tyyppinen näyttely, jossa on esillä vanhoja suomalaiseen arkielämään, maatalouteen ja käsitöihin liittyviä esineitä. Esineitä on kerätty näyttelyyn esittelemään entisaikojen elämisen ja työskentelyn eri osa-alueita: eränkäyntiä, tukinuittoa, savottaperinnettä, maataloutta sekä niin sanottua naisten maailmaa, johon kuuluvat esimerkiksi käsityöt ja ruuanvalmistus.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on luonteeltaan käytännönläheinen, rajautuen näyttelyn suunnitteluun ja ko-koamiseen. Rajaus ei näin ollen sisällä esimerkiksi palautekyselyn laatimista tuotteesta tai markkinointisuunni-telmaa. Opinnäytetyö jakautuu teoriaosaan sekä toiminnalliseen osaan. Teoriapohja koostuu keskeisten käsit-teiden määrittelyn lisäksi matkailun tuotekehityksen teoriasta ja vaiheista sekä elämyksellisten tuotteiden suun-nittelussa käytetystä elämyskolmion teoriasta. Toiminnallinen osuus käsittää esimerkiksi tuotekehitysprosessin vaiheiden kuvauksen.
Boxbergin ja Komppulan (2002, 92) mukaan tuotekehityksen yhtenä tarkoituksena on kehittää yrityksen liike-toimintaa. Tämä periaate on ollut lähtökohtana myös tämän opinnäytteenä tehtävän tuotekehitysprosessin käynnistymisessä. Yrittäjät toivoivat liiketoimintaa monipuolistavan elämyksellisen tuotteen kehittämistä sekä varastona toimivan riihirakennuksen saattamista osaksi yritystoimintaa. Yhtenä tavoitteena on lisäksi kilpaili-joista erottautuminen uuden tuotteen avulla. Tuotekehityksen tarkoituksena on paitsi hyödyttää yritystoimintaa, myös asiakkaiden tarpeiden täyttäminen uudella tuotteella. Asiakkaat ovat tuoneet esiin mielenkiintoaan vanho-ja esineitä ja aikoja kohtaan ja esittäneet yrittäjille lisäksi toivomuksia uudesta, sopivan aktiivisesta toiminnasta, johon iäkkäämmilläkin asiakkailla olisi mahdollisuus osallistua. Tämä matkailutuote on suunniteltu antamaan oppimiskokemuksia ja toivon mukaan elämyksiä eri-ikäisille, vanhasta suomalaisesta työperinteestä kiinnostu-neille ihmisille.
Uuden tuotteen suunnittelun tuloksena syntyi muunneltavissa oleva ja jatkokehitysmahdollisuuksiltaan lupaava tuote. Vain jatko ja asiakkaiden kokemus tuotteesta kuitenkin näyttää, onko tuotekehitys johtanut nimenomaan tavoitellun elämyksellisen tuotteen syntyyn.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on luonteeltaan käytännönläheinen, rajautuen näyttelyn suunnitteluun ja ko-koamiseen. Rajaus ei näin ollen sisällä esimerkiksi palautekyselyn laatimista tuotteesta tai markkinointisuunni-telmaa. Opinnäytetyö jakautuu teoriaosaan sekä toiminnalliseen osaan. Teoriapohja koostuu keskeisten käsit-teiden määrittelyn lisäksi matkailun tuotekehityksen teoriasta ja vaiheista sekä elämyksellisten tuotteiden suun-nittelussa käytetystä elämyskolmion teoriasta. Toiminnallinen osuus käsittää esimerkiksi tuotekehitysprosessin vaiheiden kuvauksen.
Boxbergin ja Komppulan (2002, 92) mukaan tuotekehityksen yhtenä tarkoituksena on kehittää yrityksen liike-toimintaa. Tämä periaate on ollut lähtökohtana myös tämän opinnäytteenä tehtävän tuotekehitysprosessin käynnistymisessä. Yrittäjät toivoivat liiketoimintaa monipuolistavan elämyksellisen tuotteen kehittämistä sekä varastona toimivan riihirakennuksen saattamista osaksi yritystoimintaa. Yhtenä tavoitteena on lisäksi kilpaili-joista erottautuminen uuden tuotteen avulla. Tuotekehityksen tarkoituksena on paitsi hyödyttää yritystoimintaa, myös asiakkaiden tarpeiden täyttäminen uudella tuotteella. Asiakkaat ovat tuoneet esiin mielenkiintoaan vanho-ja esineitä ja aikoja kohtaan ja esittäneet yrittäjille lisäksi toivomuksia uudesta, sopivan aktiivisesta toiminnasta, johon iäkkäämmilläkin asiakkailla olisi mahdollisuus osallistua. Tämä matkailutuote on suunniteltu antamaan oppimiskokemuksia ja toivon mukaan elämyksiä eri-ikäisille, vanhasta suomalaisesta työperinteestä kiinnostu-neille ihmisille.
Uuden tuotteen suunnittelun tuloksena syntyi muunneltavissa oleva ja jatkokehitysmahdollisuuksiltaan lupaava tuote. Vain jatko ja asiakkaiden kokemus tuotteesta kuitenkin näyttää, onko tuotekehitys johtanut nimenomaan tavoitellun elämyksellisen tuotteen syntyyn.