Asiakkuusvastaavatoimen strategiset ja organisatoriset uudistukset
Kärkkäinen, Arto (2014)
Kärkkäinen, Arto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614025
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Savon koulutuskuntayhtymä Kuopiosta. Tutkimustyön tavoitteena on selvittää asiakkuusvastaavatoimen nykytila, laatia asiakkuusvastaavastrategia ja kehittää uusi organisaatiomalli asiakkuusvastaavatoimelle. Tutkimustulosten perusteella luodaan uusi konstruktio asiakkuusvastaavatoimelle strategisista ja organisatorisista uudistuksista. Tutkimus sijoittuu ajankohdallisesti juuri oikeaan aikaan ja se tuottaa uutta tietoa organisaation uudistajien käyttöön.
Tutkimuksessa viitekehys muodostuu toimintaympäristökuvauksesta ja laajasta teoriakatsauksesta strategian, johtamisen, tiimi- ja organisaation muodostumisen teoriasta. Tutkimuksessa selvitetään aikuiskoulutuksen tilanne Euroopan, Suomen, Pohjois-Savon maakunnan ja Savon koulutuskuntayhtymän tasolle. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, tutkimusmenetelminä käytetään tapaus-, kysely-, ryhmähaastattelu- ja havainnointitutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa käytetään konstruktiivista tutkimusotetta.
Kvalitatiivinen kyselytutkimus analysoidaan SWOT -analyysillä, josta tuloksena saadaan realistinen kuva asiakkuusvastaavatoimen nykytilasta ja tulevaisuuden kehittämismahdollisuuksista. Lähivuosien aikana opetus- ja kulttuuriministeriön suunnitelmissa on rahoitusjärjestelmän uudistaminen, mistä seuraa organisatoristen- ja toiminnallisten uudistamisten tarpeet. Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset on kyettävä ennakoimaan, jotta Savon koulutuskuntayhtymä on tulevaisuudessakin kilpailukykyinen koulutus- ja kehityspalveluiden tuottaja laadun- ja tehokkuuden osalta. Työelämäpalveluiden osuus liikevaihdosta on laskenut viimevuodet tasaisella vauhdilla, siihen on saatava muutos hetimiten. Savon koulutuskuntayhtymässä tullaan panostamaan tulevaisuudessa enemmän asiakkuuksien hoitamiseen ja yritysyhteistyökumppanuuksien solmimiseen.
Uusi konstruktio asiakkuusvastaavatoimelle muodostui laaja-alaisen tutkimus- ja teoria-aineiston pohjalta. Konstruktiota hyödynnetään Savon koulutuskuntayhtymässä strategisten- ja organisatoristen uudistusten toteutuksessa.
Opinnäytetyön tilaajana on Savon koulutuskuntayhtymä Kuopiosta. Tutkimustyön tavoitteena on selvittää asiakkuusvastaavatoimen nykytila, laatia asiakkuusvastaavastrategia ja kehittää uusi organisaatiomalli asiakkuusvastaavatoimelle. Tutkimustulosten perusteella luodaan uusi konstruktio asiakkuusvastaavatoimelle strategisista ja organisatorisista uudistuksista. Tutkimus sijoittuu ajankohdallisesti juuri oikeaan aikaan ja se tuottaa uutta tietoa organisaation uudistajien käyttöön.
Tutkimuksessa viitekehys muodostuu toimintaympäristökuvauksesta ja laajasta teoriakatsauksesta strategian, johtamisen, tiimi- ja organisaation muodostumisen teoriasta. Tutkimuksessa selvitetään aikuiskoulutuksen tilanne Euroopan, Suomen, Pohjois-Savon maakunnan ja Savon koulutuskuntayhtymän tasolle. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, tutkimusmenetelminä käytetään tapaus-, kysely-, ryhmähaastattelu- ja havainnointitutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa käytetään konstruktiivista tutkimusotetta.
Kvalitatiivinen kyselytutkimus analysoidaan SWOT -analyysillä, josta tuloksena saadaan realistinen kuva asiakkuusvastaavatoimen nykytilasta ja tulevaisuuden kehittämismahdollisuuksista. Lähivuosien aikana opetus- ja kulttuuriministeriön suunnitelmissa on rahoitusjärjestelmän uudistaminen, mistä seuraa organisatoristen- ja toiminnallisten uudistamisten tarpeet. Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset on kyettävä ennakoimaan, jotta Savon koulutuskuntayhtymä on tulevaisuudessakin kilpailukykyinen koulutus- ja kehityspalveluiden tuottaja laadun- ja tehokkuuden osalta. Työelämäpalveluiden osuus liikevaihdosta on laskenut viimevuodet tasaisella vauhdilla, siihen on saatava muutos hetimiten. Savon koulutuskuntayhtymässä tullaan panostamaan tulevaisuudessa enemmän asiakkuuksien hoitamiseen ja yritysyhteistyökumppanuuksien solmimiseen.
Uusi konstruktio asiakkuusvastaavatoimelle muodostui laaja-alaisen tutkimus- ja teoria-aineiston pohjalta. Konstruktiota hyödynnetään Savon koulutuskuntayhtymässä strategisten- ja organisatoristen uudistusten toteutuksessa.