Matkailuyrityksen tulevaisuus : case yrityksen kehittämissuunnitelma
Aitamurto, Niina (2014)
Aitamurto, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414172
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä muodostettiin ennakoinnin, toimialan- ja kilpailukenttäanalyysin perusteella pienelle matkailualan yritykselle tulevaisuuden strateginen suunnitelma. Matkailuala on kasvava, muutosherkkä ala, ja pienikin yritys joutuu tekemään strategisia päätöksiä ilman tarkkaa tietoa tulevaisuudesta. Tässä työssä analysoitiin koko matkailualaan vaikuttavia megatrendejä sekä hiljaisia signaaleja. Toimiala-analyysi toteutettiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin avulla siinä kilpailukentässä, jossa yritys tulevaisuudessa aikoo toimia. Yrityksen osaamista kartoitettiin SWOT- analyysilla. Skenaariotyöskentelyn avulla kartoitettiin matkailua vuonna 2030 ja luotiin erilaisia skenaarioita, joista valittiin yrityksen näkökulmasta toivottavin. Analyysien ja skenaarion perusteella yritykselle luotiin missio ja visio vuoteen 2030. Strategisten portaiden avulla yrityksen tavoitteena on päästä visioon. Strategian toimeenpanemiseksi yritykselle muodostettiin liiketoimintamalli Business Model Canvasin avulla.
Ennakoinnin avulla yritys voi saada kilpailuetua liiketoiminnan suunnittelemiseksi tulevaisuuden matkailijan tarpeita vastaavaksi. Toimintaympäristön analyysilla yritys saa tietoa strategian luomisen tueksi, kun analysoinnin kohteena ovat sekä alan nykyiset toimijat, asiakkaat, toimittajat että mahdolliset uudet tulokkaat. Liiketoimintamalli kerää yhteen kaikki yrityksen toiminnan kannalta keskeiset osa-alueet ja yritys voi tulevaisuudessa toimia mallin mukaisesti saavuttaakseen visionsa.
Matkailun kasvu jatkuu tulevaisuudessa. Matkailijoiden tarpeissa näyttäisivät korostuvan yksilöllisyyden ja elämysten tavoittelu, ekologisempien ja kestävämpien vaihtoehtojen etsintä sekä harrastusten ympärille muodostuva yhteisöllisyys. Kasvava asiakasryhmä on erityisesti ikääntyvä väestö, jotka matkaillessaan vaativat paljon ja uskaltavat tehdä yksilöllisiä valintoja. Yrityksen näkökulmasta tulevaisuuden matkailijan tarpeisiin vastaaminen on olennainen osa liiketoiminnan kehittämistä.
Ennakoinnin avulla yritys voi saada kilpailuetua liiketoiminnan suunnittelemiseksi tulevaisuuden matkailijan tarpeita vastaavaksi. Toimintaympäristön analyysilla yritys saa tietoa strategian luomisen tueksi, kun analysoinnin kohteena ovat sekä alan nykyiset toimijat, asiakkaat, toimittajat että mahdolliset uudet tulokkaat. Liiketoimintamalli kerää yhteen kaikki yrityksen toiminnan kannalta keskeiset osa-alueet ja yritys voi tulevaisuudessa toimia mallin mukaisesti saavuttaakseen visionsa.
Matkailun kasvu jatkuu tulevaisuudessa. Matkailijoiden tarpeissa näyttäisivät korostuvan yksilöllisyyden ja elämysten tavoittelu, ekologisempien ja kestävämpien vaihtoehtojen etsintä sekä harrastusten ympärille muodostuva yhteisöllisyys. Kasvava asiakasryhmä on erityisesti ikääntyvä väestö, jotka matkaillessaan vaativat paljon ja uskaltavat tehdä yksilöllisiä valintoja. Yrityksen näkökulmasta tulevaisuuden matkailijan tarpeisiin vastaaminen on olennainen osa liiketoiminnan kehittämistä.