Sosiaalipedagoginen hevostoiminta perhekodin nuorten arjessa : Miten nuoret näkevät ja kokevat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan
Sarka, Nora (2014)
Sarka, Nora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514202
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä ammatillisen perhekodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia perhekodin 14–18 -vuotiailla tytöillä on sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Tavoitteena oli kerätä aineisto mahdollisimman monipuolisesti ja saada nuorten ääni kuulumaan mahdollisimman aidosti.
Tutkimuksen lähtökohtana oli antaa tilaa nuorten äänelle, heidän omille kokemuksilleen hevostoiminnasta. Tutkimustehtävänä oli kuulla nuorten kokemuksia ja näkemyksiä perhekodin arkeen kuuluvasta sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Tutkimuskysymyksenä oli, miten nuoret sanoittavat kokemuksiaan sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuivat oleellisten käsitteiden avaamisesta, jotka olivat Green Care, eläinavusteinen toiminta sekä sosiaalipedagogiikka hevostoiminnan viitekehyksessä. Teoriaosuudessa syvennytään hevosen käyttäytymiseen, merkitykseen ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille sekä sen vaikutukseen kuntoutumisprosessissa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään nuoruutta ilmiönä sekä ammatillista perhekotia yhtenä lastensuojelun toimintaympäristönä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston analysointimenetelmäksi on valittu aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin kolme toimintakertaa sekä muutama lyhytvideo, joiden avulla tutkimuksen aineisto kerättiin. Analysoinnissa tuloksia on jäsennetty teemoittelun avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan osoittaa ja havainnollistaa, miten nuorten tuottama myönteinen puhe ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan teoria kohtaavat suhteellisen saumattomasti. Nuoret puhuvat samoista asioista kuin alan ammattilaiset, mutta vain hieman erilaisia ilmaisuja käyttäen.
Tutkimuksen lähtökohtana oli antaa tilaa nuorten äänelle, heidän omille kokemuksilleen hevostoiminnasta. Tutkimustehtävänä oli kuulla nuorten kokemuksia ja näkemyksiä perhekodin arkeen kuuluvasta sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Tutkimuskysymyksenä oli, miten nuoret sanoittavat kokemuksiaan sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuivat oleellisten käsitteiden avaamisesta, jotka olivat Green Care, eläinavusteinen toiminta sekä sosiaalipedagogiikka hevostoiminnan viitekehyksessä. Teoriaosuudessa syvennytään hevosen käyttäytymiseen, merkitykseen ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille sekä sen vaikutukseen kuntoutumisprosessissa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään nuoruutta ilmiönä sekä ammatillista perhekotia yhtenä lastensuojelun toimintaympäristönä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston analysointimenetelmäksi on valittu aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin kolme toimintakertaa sekä muutama lyhytvideo, joiden avulla tutkimuksen aineisto kerättiin. Analysoinnissa tuloksia on jäsennetty teemoittelun avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan osoittaa ja havainnollistaa, miten nuorten tuottama myönteinen puhe ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan teoria kohtaavat suhteellisen saumattomasti. Nuoret puhuvat samoista asioista kuin alan ammattilaiset, mutta vain hieman erilaisia ilmaisuja käyttäen.