Varhaiskasvatussuunnitelmien päivittäminen Hankasalmella
Manninen, Jennika (2014)
Manninen, Jennika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091513982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091513982
Tiivistelmä
Manninen, Jennika. Varhaiskasvatussuunnitelmien päivittäminen Hankasalmella. Syksy 2014, 47 sivua ja 9 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä uusi lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Hankasalmen kunnalle ja uusi yksikön varhaiskasvatussuunnitelma Sillankorvan päiväkodille. Vanhojen varhaiskasvatussuunnitelmien avulla tehtiin alkukartoitus, jonka tulosten perusteella varsinainen kehittämistyö tapahtui.
Alkukartoitus oli Bikva-mallin mukaisesti etenevä laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin vanhempien avoimella haastattelulla sekä työntekijöiden ja varhaiskasvatuspäällikön teemahaastattelulla. Lisäksi saadut tulokset esiteltiin sivistyslautakunnan kokouksessa, jossa lautakunnan jäsenillä oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja mielipiteitä. Tutkimusaineistot analysoitiin teemoittelua apuna käyttäen ja tulosten perusteella tehtiin uudet varhaiskasvatussuunnitelmat.
Tutkimustulosten mukaan monet tiedot ja suuri osa sisällöstä ovat entisissä varhaiskasvatussuunnitelmissa paikkaansa pitäviä ja toimivia. Kasvatuskumppanuuteen pitäisi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota sekä suunnitelmissa että arjen toiminnassa. Lisäksi lapsilähtöisyyttä ja lapsen yksilöllisyyttä voisi huomioida kauttaaltaan enemmän. Vanhempien ja työntekijöiden yhteisenä ja tärkeimpänä tavoitteena on lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi.
Uusista varhaiskasvatussuunnitelmista tehtiin selkeämpiä ja helppokäyttöisempiä. Lisäksi sisältöä päivitettiin vastaamaan päiväkodin nykyhetken tilannetta, turhat kohdat poistettiin ja tarvittavat tiedot lisättiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, lapsilähtöisyys, kasvatuskumppanuus ja Hankasalmi.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä uusi lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Hankasalmen kunnalle ja uusi yksikön varhaiskasvatussuunnitelma Sillankorvan päiväkodille. Vanhojen varhaiskasvatussuunnitelmien avulla tehtiin alkukartoitus, jonka tulosten perusteella varsinainen kehittämistyö tapahtui.
Alkukartoitus oli Bikva-mallin mukaisesti etenevä laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin vanhempien avoimella haastattelulla sekä työntekijöiden ja varhaiskasvatuspäällikön teemahaastattelulla. Lisäksi saadut tulokset esiteltiin sivistyslautakunnan kokouksessa, jossa lautakunnan jäsenillä oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja mielipiteitä. Tutkimusaineistot analysoitiin teemoittelua apuna käyttäen ja tulosten perusteella tehtiin uudet varhaiskasvatussuunnitelmat.
Tutkimustulosten mukaan monet tiedot ja suuri osa sisällöstä ovat entisissä varhaiskasvatussuunnitelmissa paikkaansa pitäviä ja toimivia. Kasvatuskumppanuuteen pitäisi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota sekä suunnitelmissa että arjen toiminnassa. Lisäksi lapsilähtöisyyttä ja lapsen yksilöllisyyttä voisi huomioida kauttaaltaan enemmän. Vanhempien ja työntekijöiden yhteisenä ja tärkeimpänä tavoitteena on lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi.
Uusista varhaiskasvatussuunnitelmista tehtiin selkeämpiä ja helppokäyttöisempiä. Lisäksi sisältöä päivitettiin vastaamaan päiväkodin nykyhetken tilannetta, turhat kohdat poistettiin ja tarvittavat tiedot lisättiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, lapsilähtöisyys, kasvatuskumppanuus ja Hankasalmi.