Social Media Marketing: a Case Study of Company X
van der Zwaag, Janika (2014)
van der Zwaag, Janika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090313717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090313717
Tiivistelmä
Viimeisen kymmenen vuoden aikana internetin käyttö on lisääntynyt huimasti. Tänä päivänä älypuhelimet sekä erilaiset mobiililaitteet mahdollistavat internetin käytön milloin ja missä vain. Kasvaneen internetin käytön myötä myös sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt. Suurin näistä on Facebook yli 757 miljoonalla päivittäisellä käyttäjällä.
Yksityishenkilöt eivät ole enää ainoita sosiaalisen median käyttäjiä, sillä kahdeksan vuoden aikana yrityksetkin ovat löytäneet sosiaalisen median maailman ja sen hyödyntämisen monin eri tavoin muun muassa markkinoinnissa. Sosiaalinen media antaa markkinoijille uusia mahdollisuuksia tavoittaa niin vanhat kuin uudetkin asiakkaat erilaisilla kohdennetuilla mainoksilla ja päivityksillä, sekä olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan reaaliajassa vuoden jokaisena päivänä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli auttaa Yritys X:ää mainostamaan tuotteitaan suosituimmassa sosiaalisen median kanavassa mahdollisimman hyödyllisesti ja taloudellisesti. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Yritys X, joka on Suomen suosituin ja tunnetuin alansa osaaja.
Opinnäytetyössä käytetty teoreettinen taustatieto perustui sosiaaliseen mediaan, tämän hetkisiin tunnetuimpiin sosiaalisen median kanaviin ja niiden eri käyttömahdollisuuksiin; tapoihin mainostaa sosiaalisessa mediassa eri mainosmuotoja hyödyntäen. Kirjallisuudesta ja verkkoaineistosta kerättyä tietoa hyödynnettiin myöhemmin empiirisessä tutkimuksessa.
Tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2014 aikana tapaustutkimuksena. Tiedonkeruu tehtiin eri kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä, joka koostui muun muassa työntekijöiden haastatteluista ja erillisestä kampanjatoteutuksesta Facebookissa. Näiden lisäksi käytettiin verkkoanalyysipalvelu Webtrendsin ja yrityksen käyttämän mediatoimiston raportteja tulosten analysointiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että on useita tekijöitä, jotka vaikuttavat mainoksen näkyvyyteen ja sivujen klikkauksiin. Näitä syitä ovat muun muassa viikonpäivä ja kellonaika sekä älypuhelimien kasvanut käyttö. Facebookissa mainostaminen helpottaa mainoksen suuntaamista oikealle kohdeyleisölle sekä kasvattaa brändin tunnettavuutta sen sijaan, että se keskittyisi pelkästään tuloshakuiseen myynnin kasvattamiseen mainosten avulla.
Yksityishenkilöt eivät ole enää ainoita sosiaalisen median käyttäjiä, sillä kahdeksan vuoden aikana yrityksetkin ovat löytäneet sosiaalisen median maailman ja sen hyödyntämisen monin eri tavoin muun muassa markkinoinnissa. Sosiaalinen media antaa markkinoijille uusia mahdollisuuksia tavoittaa niin vanhat kuin uudetkin asiakkaat erilaisilla kohdennetuilla mainoksilla ja päivityksillä, sekä olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan reaaliajassa vuoden jokaisena päivänä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli auttaa Yritys X:ää mainostamaan tuotteitaan suosituimmassa sosiaalisen median kanavassa mahdollisimman hyödyllisesti ja taloudellisesti. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Yritys X, joka on Suomen suosituin ja tunnetuin alansa osaaja.
Opinnäytetyössä käytetty teoreettinen taustatieto perustui sosiaaliseen mediaan, tämän hetkisiin tunnetuimpiin sosiaalisen median kanaviin ja niiden eri käyttömahdollisuuksiin; tapoihin mainostaa sosiaalisessa mediassa eri mainosmuotoja hyödyntäen. Kirjallisuudesta ja verkkoaineistosta kerättyä tietoa hyödynnettiin myöhemmin empiirisessä tutkimuksessa.
Tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2014 aikana tapaustutkimuksena. Tiedonkeruu tehtiin eri kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä, joka koostui muun muassa työntekijöiden haastatteluista ja erillisestä kampanjatoteutuksesta Facebookissa. Näiden lisäksi käytettiin verkkoanalyysipalvelu Webtrendsin ja yrityksen käyttämän mediatoimiston raportteja tulosten analysointiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että on useita tekijöitä, jotka vaikuttavat mainoksen näkyvyyteen ja sivujen klikkauksiin. Näitä syitä ovat muun muassa viikonpäivä ja kellonaika sekä älypuhelimien kasvanut käyttö. Facebookissa mainostaminen helpottaa mainoksen suuntaamista oikealle kohdeyleisölle sekä kasvattaa brändin tunnettavuutta sen sijaan, että se keskittyisi pelkästään tuloshakuiseen myynnin kasvattamiseen mainosten avulla.