Sataman Kahvion operatiivisen toiminnan kehittäminen
Pippola, Henrietta; Tenhunen, Anni (2014)
Pippola, Henrietta
Tenhunen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Jyväskylän Sataman Kahviota vuodesta 2012 pyörittänyt Rhea Ship Lines Oy. Päätavoitteena oli löytää kahvilan operatiivisesta toiminnasta kehitystä vaativat alueet ja tarjota toimintasuunnitelma käytännön ratkaisuineen. Kehitykohdat valittiin asiakastyytyväisyyskyselyn, työntekijöiden SWOT –analyysin ja osallistuvan havainnoinnin perusteella.
Opinnäytetyön alussa käsiteltiin sataman aluetta kaupunkisuunnittelun näkökulmasta ja pohdittiin, millä tavoin Sataman Kahvio voisi osaltaan auttaa alueen kehittymisessä. Toisessa osassa pureuduttiin tarkemmin itse kahvilan toimintaan, ja sen kannattavuuden parantamiseen esimerkiksi tuotevalikoimaa, annoskokoja ja hintoja muokkaamalla. Positiiviset jonot –osiossa käsiteltiin erilaisia vaihtoehtoja suurien asiakasmäärien hallintaan soveltamalla tietoa huvipuistojen käytännön ratkaisuista. Neljännessä osiossa käsiteltiin henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tarjottiin työkaluja esimiehille.
Opinnäytetyön tuloksena kehitysehdotuksia otettiin käyttöön Sataman Kahviossa huhtikuussa 2014 mm. työntekijöiden perehdytyskansio, hintojen ja tuotevalikoiman muutokset sekä asiakkaiden ostopäätöksiä nopeuttavat markkinointiratkaisut. Kahvion kokonaisvaltainen operatiivinen toimintasuunnitelma luo vakaata pohjaa keitykselle ja tarjoaa Rhea Ship Lines Oy:lle selkeän valttikortin seuraavassa kahvilan toiminnan kilpailutuksessa.
Opinnäytetyön alussa käsiteltiin sataman aluetta kaupunkisuunnittelun näkökulmasta ja pohdittiin, millä tavoin Sataman Kahvio voisi osaltaan auttaa alueen kehittymisessä. Toisessa osassa pureuduttiin tarkemmin itse kahvilan toimintaan, ja sen kannattavuuden parantamiseen esimerkiksi tuotevalikoimaa, annoskokoja ja hintoja muokkaamalla. Positiiviset jonot –osiossa käsiteltiin erilaisia vaihtoehtoja suurien asiakasmäärien hallintaan soveltamalla tietoa huvipuistojen käytännön ratkaisuista. Neljännessä osiossa käsiteltiin henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tarjottiin työkaluja esimiehille.
Opinnäytetyön tuloksena kehitysehdotuksia otettiin käyttöön Sataman Kahviossa huhtikuussa 2014 mm. työntekijöiden perehdytyskansio, hintojen ja tuotevalikoiman muutokset sekä asiakkaiden ostopäätöksiä nopeuttavat markkinointiratkaisut. Kahvion kokonaisvaltainen operatiivinen toimintasuunnitelma luo vakaata pohjaa keitykselle ja tarjoaa Rhea Ship Lines Oy:lle selkeän valttikortin seuraavassa kahvilan toiminnan kilpailutuksessa.