Lasten välisen vuorovaikutuksen tutkiminen videoinnin avulla
Kankaanpää, Minna (2014)
Lataukset:
Kankaanpää, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314454
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma, jossa tutkitaan esikouluikäisten vuorovaikutusta toisiinsa. Tutkimuksen havainnoinnin välineenä käytettiin videokuvausta. Tutkimuskysymyksillä on pyritty selvittämään esikoululaisten välistä vuorovaikutusta toisiinsa. Tutkimuksessa on selvitetty myös tekijän omia kokemuksia videoinnista ja kuinka videointia käytettiin havainnointivälineenä.
Teoreettinen viitekehys rakentuu lasten vuorovaikutustaidoista ja sosiaalisuudesta, joiden avulla on pyritty selvittämään, millaisena vuorovaikutus näkyy lasten puuhissa metsässä. Koska tutkimus sijoittuu luontoon, teoriaa ympäristökasvatuksesta on myös avattu. Työn muita keskeisiä käsitteitä ovat havainnointi ja videointi. Tutkimuksessa on tuotu esille videoinnin hyötyjä ja haasteita perustuen kirjoitettuun teoriaan ja tutkijan omaan näkemykseen asiasta.
Tutkimuksessa käytettyä aineistoa on kuvattu erään vantaalaisen päiväkodin esiopetusryhmässä keväällä 2014. Kuvauksen jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin. Kuvatun aineiston analyysissä on pyritty tuomaan esille ilmiöitä lasten välisestä vuorovaikutuksesta. Onnistumisen arviointi tässä opinnäytetyössä perustuu tutkijan omiin kokemuksiin ja havaintoihin.
Tuloksissa nousi esille, kuinka paljon esikoululaiset kommunikoivat verbaalisesti muiden ryhmäläistensä kanssa. Vuorovaikutus oli runsasta. Esikoululaiset huomioivat muut lapset tasapuolisesti, mutta tavoittelivat myös omaa etua. Niin positiiviset kuin negatiivisetkin tunteet ilmaistiin muille ryhmän jäsenille. Luonto nosti esikoululaisissa esille uteliaisuuden ja rohkeuden. Leikeissä ja luonnonmateriaalien käytössä oli mukana mielikuvitusta.
Teoreettinen viitekehys rakentuu lasten vuorovaikutustaidoista ja sosiaalisuudesta, joiden avulla on pyritty selvittämään, millaisena vuorovaikutus näkyy lasten puuhissa metsässä. Koska tutkimus sijoittuu luontoon, teoriaa ympäristökasvatuksesta on myös avattu. Työn muita keskeisiä käsitteitä ovat havainnointi ja videointi. Tutkimuksessa on tuotu esille videoinnin hyötyjä ja haasteita perustuen kirjoitettuun teoriaan ja tutkijan omaan näkemykseen asiasta.
Tutkimuksessa käytettyä aineistoa on kuvattu erään vantaalaisen päiväkodin esiopetusryhmässä keväällä 2014. Kuvauksen jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin. Kuvatun aineiston analyysissä on pyritty tuomaan esille ilmiöitä lasten välisestä vuorovaikutuksesta. Onnistumisen arviointi tässä opinnäytetyössä perustuu tutkijan omiin kokemuksiin ja havaintoihin.
Tuloksissa nousi esille, kuinka paljon esikoululaiset kommunikoivat verbaalisesti muiden ryhmäläistensä kanssa. Vuorovaikutus oli runsasta. Esikoululaiset huomioivat muut lapset tasapuolisesti, mutta tavoittelivat myös omaa etua. Niin positiiviset kuin negatiivisetkin tunteet ilmaistiin muille ryhmän jäsenille. Luonto nosti esikoululaisissa esille uteliaisuuden ja rohkeuden. Leikeissä ja luonnonmateriaalien käytössä oli mukana mielikuvitusta.